Článek
Stavbaři střední část mostovky usazují pomocí unikátní technologie, která se podle specialisty na mostní konstrukce Petra Vítka využívá v České republice pravděpodobně poprvé. 70 metrů dlouhou a 400 tun vážící konstrukci z betonu a oceli sestavili na břehu Labe.
„Díl byl přesunut nad vodu pomocí výsuvných drah, přizvednut, byla pod něj naplavena loď a následně byl spuštěn na loď. To probíhalo minulý týden," řekl Vítek.
Loď se následně vydala asi 300 metrů směrem k pilířům, kde se i se středním dílem lávky otočila o 90 stupňů napříč korytem řeky.
„Loď byla dvěma remorkéry přepravena na místo, kvůli stabilizaci a bezpečnosti lodě proti překlopení byl přistaven ještě třetí remorkér z druhé strany,“ popisuje okolnosti převozu lodi Petr Vítek.
Stavební firma využila k transportu hlavního dílu lávky loď s nosností 1000 tun, která běžně vozí například uhlí nebo písek. Pomocí dvou zvedacích věží se měl v průněhu úterka středový díl lávky zvedat do konečné pozice zhruba šest metrů nad hladinou Labe.
Práce na nové lávce nabraly mírné zpoždění, může za to pandemie koronaviru, ale i zpoždění s dodávkou ocelové konstrukce. Původně měla být lávka uvedena do provozu koncem září, nyní plány počítají s polovinou listopadu.
Lávku staví společnost Hochtief za 129 milionů korun. Město získalo dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), která pokryje všechny uznatelné náklady. Město ze své kasy zaplatí asi 11 milionů.
Začalo předláždění Hlávkova mostu, řidiče kolony nečekaly
Původní lávku město dalo v roce 2018 kvůli havarijnímu stavu zbourat. Byla stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, jež se zřítila do Vltavy v roce 2017.
Nová lávka o délce 228 metrů je umístěna v ose bývalé lávky, spojuje městskou částí Zálabí s centrem města. Návrh na novou Lávku připravila společnost SHP - Stráský, Hustý a partneři. Jednatelem firmy a autorem návrhu je projektant Jiří Stráský, právě on navrhoval lávku v Praze-Troji i tu předešlou v Nymburku.
V Peru obnovili poslední visutý most, který ještě pamatuje Inky
„Řeka Labe dělí Nymburk na dvě části. Samozřejmě chceme zachovat jak jednu, tak druhou stranu řeky Labe, takže lávka je tady nezbytná pro pěší I pro cyklisty,“ vysvětluje starosta města Nymburk Tomáš Mach, podle kterého nová podoba lávky více vyhovuje i proto, že je dostatečně široká pro vytvoření cyklopruhu, který na předchozí chyběl.
Původní lávku uzavřel Nymburk pro pěší v prosinci 2017, lodě nesměly proplouvat pod lávkou od června 2018, město ve stejnou dobu uzavřelo prostranství na obou březích pod lávkou. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících 8. srpna, po demolici lávky.