Článek
Silnice I/4, která se postupně mění na dálnici D4, vede na své trase u Milína v úzkém zářezu kolem 577 metrů vysokého vrchu Běleč. Kvůli rozšíření I/4 na dálnici a přístavbě levého jízdního pásu musí stavbaři část vrchu odtěžit.
Celkem půjde o 43 tisíc metrů krychlových horniny, které se pak použijí při terénních úpravách na dálnici.
Během příštích osmi až devíti měsíců proběhne u Milína zhruba 70 odstřelů. Podle Daniely Pedret, mluvčí sdružení Via Salis, které výstavbu formou prvního tuzemského PPP projektu (spolupráce státu se soukromým sektorem) realizuje, jde při dostavbě D4 o jednu z nejvýznamnějších akcí letošního roku.
Při odstřelu bude doprava vždy na půl hodiny omezena, provoz bude na nezbytnou dobu odkloněn přes Milín. První odstřel proběhl již v minulém týdnu, naplno ale začaly tento týden. Rozplánovány jsou do příštího čtvrtka. Odstřely probíhají obvykle mezi 10. a 14. hodinou. Firma ale nevylučuje posouvání termínů a času.
Nově osazené značení na dálnicích upozorňuje na bezpečný odstup mezi vozidly

Rozsah každého odstřelu posoudí experti, kteří podle geologické situace určí přesné množství trhaviny. Používají speciální, tzv. skandinávskou metodu, jež má snížit hluk a prašnost.
„Při každém odstřelu budou použity speciální ochranné rohože, které zabrání rozletu rozvolněné horniny. Nově vznikající svah v zářezu bude z bezpečnostních důvodů v průběhu trhacích prací postupně zajišťován,“ upřesnila mluvčí.
Dostavbu D4 realizuje sdružení složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků.
D4 bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy korun.