Hlavní obsah

Stavba výtahů na Karlově náměstí potrvá ještě rok. Podívejte se do 34metrové jámy

Novinky, Kristýna Léblová, jdu
Praha

Dva páry výtahů propojené spojovací chodbou by měly od léta příštího roku vozit cestující z Karlova náměstí do stejnojmenné stanice metra na lince B. Stát se tak podle původních plánů mělo už letos. Práce na stavbě nicméně nezpomalila pandemie koronaviru, nýbrž složité podloží v místě náměstí.

Výstavba bezbariérových výtahů na Karlově náměstí potrvá ještě rok. Podívejte se do 34 metrové jámyVideo: Novinky

Článek

Investice do výtahů, které spojí metro z ulice Václavská, vyjde pražský Dopravní podnik přibližně na čtvrt miliardy.

„Provedli jsme kompletní zajištění těžní šachty a výtahové šachty v domě na Václavské 14. Šachty byly vyhloubeny a aktuálně dokončujeme ražby přestupní chodby,“ popsal postup prací hlavní stavbyvedoucí Radek Kozubík.

První cestující se podle původního plánu měli projet novými výtahy už během letošních prázdnin. Dopravní podnik nicméně kvůli stavebním komplikacím posunul termín dokončení na léto 2021.

Foto: Novinky

Tohle bude spojovací chodba mezi pasáží a metrem.

„Práce byly komplikované, protože jsme pracovali v celku mocné části dobrotivských břidlic, které jsme nemohli rozpojovat s využitím trhacích prací a rozpojovali jsme je pouze se strojním vybavením,“ vysvětlil Kozubík. Komplikací byla i ražba pod budovami. „Dosahovali jsme často deformací, které byly pod hodnotou, jež určuje nulové ovlivnění zastavěnosti budov,“ dodal.

Proměna pražského Karlova náměstí začala. Nové přechody usnadní překonání křižovatky

Domácí

Dohromady technici vyhloubili čtyři výtahové šachty a spojovací chodbu. Ta se nachází v hloubce 34 metrů a s povrchem ji propojí dvojice výtahů umístěných u vstupu do Václavské pasáže z Václavské ulice. Další dva výtahy spojí chodbu se stanicí Karlovo náměstí, která leží jen o 6 metrů níže. Ve stanici se výtahy budou nacházet uprostřed.

Podle generálního ředitele DPP Petra Witowského zavedení bezbariérového přístupu na Karlově náměstí bude stát přibližně 250 milionů korun. Stavební práce svěřili firmě Hochtief.

„Karlovo náměstí mělo být čtyřicátou šestou bezbariérovou stanicí, ale pravděpodobně bude až čtyřicátou sedmou, protože se nám tady zhruba o rok zpozdily práce. Dřív se podaří dokončit bezbariérový přístup ve stanici Opatov,“ uvedl generální DPP Petr Witowski.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se skoro na rok uzavře

Domácí

Mezi dalšími stanicemi, ve kterých v blízké době plánuje dopravní podnik zavedení bezbariérového přístupu, patří Invalidovna na lince B a Želivského a Jiřího z Poděbrad na lince A. Stavba na Jiřího z Poděbrad by měla začít v listopadu letošního roku. Zhotovitele plánuje dopravní podnik vybrat do konce prázdnin s tím, že délku prací odhaduje na dva roky. Z toho deset měsíců by měla stanice zůstat uzavřená. Odhadovaná cena by přitom měla být až pětkrát vyšší než v případě Karlova náměstí, a to 1,3 miliardy korun.

„Do roku 2025 v rámci programu Praha bezbariérová by podstatná část stanic měla být bezbariérová,“ uvedl Witowski.

V Praze se nachází na třech linkách dohromady 61 stanic, bezbariérové by všechny mohly být podle plánu dopravního podniku v roce 2028, původní strategie pražského magistrátu přitom počítala již s rokem 2025.

Související články

Výběr článků

Načítám