Hlavní obsah

Stavba kanálu má smysl jako kolonizace Marsu Českem, zlobí se opozice

Novinky, Klára Beranová
Praha
Aktualizováno

Stavba vodního koridoru, jehož přípravy v pondělí odklepla vláda, nenechala chladnou opozici. Podle ní má stavba smysl asi tak jako kolonizace Marsu Českem. Nelíbí se jim také, že projekt je drahý a Česko na něj nemá peníze, a to obzvlášť v době pandemie. Podle členů opozice chce kabinet vyjít vstříc prezidentu Miloši Zemanovi, který projekt dlouhodobě prosazuje.

Foto: Milan Malíček, Právo

Představitelé pravicových stran ve Sněmovně. Zleva Zbyněk Stanjura (ODS), Pavel Bělobrádek a Jan Bartošek (oba KDU-ČSL), Petr Fiala (ODS), Miroslav Kalousek a Markéta Pekarová Adamová (oba TOP 09), Petr Gazdík a Jan Farský (oba STAN).

Článek

Podle šéfa poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury už projektu chybí pouze angažovanost čínských expertů na megalomanské stavby. „Kolik je ochoten zaplatit A. Babiš za podporu M. Zemanovi? Minimálně 15 miliard z peněz daňových poplatníků,” napsal na sociální síť.

Na oficiálním twitterovém účtu zase občanští demokraté tvrdí, že by měla vláda radši řešit stavbu dálnic, než aby se snažila zavděčit Zemanovi.

Vláda vymýšlí nesmysly

Pirátský senátor Lukáš Wagenknecht zase vzkazuje, aby vláda radši aktivně navrhovala opatření pro podnikatele v cestovním ruchu a pohostinství. „Místo toho má čas na schvalování nesmyslných megalomanských projektů, na které nemá peníze a které nedávají smysl,” diví se na Twitteru.

Schillerová pro příští rok navrhla schodek rozpočtu 320 miliard

Ekonomika

O megalomanském projektu mluví i předseda Starostů a nezávislých Vít Rakušan. „Je to naprosto nesmyslný a megalomanský projekt, a to v době, kdy řešíme obrovský schodek a máme obrovský schodek. Vláda vůbec nechápe priority a zájmy této země. Je to projekt jak z Marsu,” napsal Novinkám.

Vláda chce dát 15 miliard na první etapu kanálu Dunaj-Odra-Labe

Domácí

Rudou planetu zmínila i šéfka TOP 09 Markéta Adamová Pekarová. „Stavba kanálu Dunaj–Odra–Labe má stejný ekonomický smysl jako kolonizace Marsu Českem. O ekologii nemluvě. Hanba by měla fackovat ty, co to podporují,” pustila se do vlády.

Nesmyslnost projektu kritizují také lidovci. „Místo toho, aby se vláda snažila Českou republiku rychle napojit na dálniční a železniční sítě, které může financovat z prostředků Evropské unie, vymýšlí naprosté nesmysly,“ nešetří kritikou europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

SPD a KSČM jsou pro 

Projekt ale naopak podporují SPD a komunisté. „Myslím, že je to dobře připravený úsek a má jak dopravní, tak zejména vodohospodářskou a ekologickou funkci pro regulaci a udržení vody v krajině,” řekl Novinkám předseda KSČM Vojtěch Filip.

Nenasytný stát: Schodek rozpočtu se prohloubil už na závratných 253 miliard

Ekonomika

Podobně to vnímá i Tomio Okamura (SPD). „Považujeme to za výbornou investiční příležitost zvláště pro české firmy. Znamenalo by to i zaměstnanost v regionech, kterých se to týká,” napsal Novinkám.

Přípravy na první části vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi odklepla vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) v pondělí. První etapa by měla stát zhruba 15 miliard korun. Stát se při analýze projektu zaměřuje především na propojení Dunaje s Odrou, Labe zůstává v rezervě. Stavba koridoru by mohla začít po roce 2030.

Anketa

Má podle vás smysl budovat kanál Dunaj-Odra-Labe?
Ano
14,6 %
Ne
85,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 26235 čtenářů.

Výběr článků

Načítám