Článek
Bývalý vojenský areál o rozloze 400 hektarů totiž stále využívá soukromá společnost PlaneStation Pilsen na základě nájemní smlouvy, kterou v roce 2000 uzavřela na 50 let s ministerstvem obrany. To sice v roce 2013 smlouvu jednostranně zrušilo, ale tento krok je dodnes předmětem soudních tahanic.
Podle zjištění Práva nelze verdikt očekávat v dohledné době. Soudci, kteří se těmito žalobami zabývají a které Právo oslovilo, hovoří o pravomocném rozsudku nejdříve za půl roku. Přitom VW má o investici rozhodnout do konce roku.
Pokud automobilka nakonec na Líně kývne, musela by se vláda, která výstavbu gigafactory veřejně podpořila, dohodnout s provozovatelem letiště na ukončení nájmu nejspíš mimosoudně. To by ale stát přišlo zřejmě na desítky milionů za finanční kompenzaci.
Stovky lidí protestovaly proti rušení letiště v Líních
A to nemusí být konečný účet. U soudu totiž ještě čekají na projednání další žaloby od obcí, které po ministerstvu obrany požadují desítky milionů jako nájem za užívání pozemků v části areálu letiště, jež získaly po roce 2014 zpět jako historický majetek. Soudní řízení je v těchto případech pozastaveno až do pravomocného rozhodnutí sporu mezi ministerstvem obrany a PlaneStationem.
Neshody mezi obranou a společností trvají několik let. Firma v roce 2010 přestala hradit nájem údajně kvůli tomu, že nemůže letiště plně využívat. Její zástupci tvrdili, že je ministerstvo uvedlo v omyl u technických parametrů letiště.
Upozornili především na to, že v nájemní smlouvě byla uvedena přistávací dráha delší, než byla ve skutečnosti, což bránilo provozu dopravních letadel. Firma proto požadovala slevu z nájemného, které činilo 10 milionů korun ročně.
Armáda nárok neuznala a jakoukoli kompenzaci odmítla. V roce 2013 za porušení povinnosti nájemce smlouvu vypověděla a vyzvala k vyklizení letiště, což firma neakceptovala.
Řádná smlouva
Ministerstvo obrany proto podalo postupně tři žaloby: soudně se domáhalo zaplacení dluhu na nájemném, vyklizení areálu a vydání bezdůvodného obohacení, neboť firma i po vypovězení smlouvy dál letiště využívá a inkasuje peníze od třetích subjektů za dílčí pronájmy.
Samosoudce Okresního soudu Plzeň-sever Antonín Pektor v září 2019 rozhodl, že nájemní smlouva byla řádně uzavřena a firma byla povinna plnit závazky z ní vyplývající, tedy včetně řádného placení nájmu. Společnosti proto uložil doplatit státu na nájemném 45 milionů korun plus úroky z prodlení.
Rozsudek však v lednu zrušil v odvolacím řízení Krajský soud v Plzni. Tento verdikt ale zrušil před dvěma měsíci jiný senát krajského soudu, a to pro zmatečnost. Odvolací soud se tak bude muset případem zabývat znovu. „Vůbec netuším, kdy se ke mně jako soudu první instance dostane spis znovu na stůl. Rozhodnutí o zmatečnosti verdiktu zcela jistě posune konečný výsledek sporu minimálně o dalších několik měsíců,“ uvedl soudce Pektor. Upozornil i na to, že bez pravomocného rozhodnutí o platnosti nájemní smlouvy nemohou být soudem rozhodnuty zbylé dvě žaloby, a to na vyklizení areálu a na neoprávněné obohacení.
Jednatel firmy PlaneStation Petr Kutný Právu řekl, že do uzavření soudního sporu nevidí důvod cokoliv měnit. Neobává se ani toho, že by byl z areálu násilně vystěhován. „Žijeme v právním státě, a tak doufám, že nic podobného nehrozí,“ reagoval na tvrzení resortu obrany, že areál neoprávněně využívá, ačkoliv dostal z nájmu výpověď.
Obce už oslovili
Zároveň Kutný potvrdil, že jej zatím nikdo z protistrany ohledně případného urovnání sporu nekontaktoval. Jak by v případě nabídky na mimosoudní vyrovnání zareagoval, nechtěl spekulovat. Nicméně letos v srpnu v rozhovoru pro Právo řekl, že zlikvidovat letiště takového formátu, navíc fungující, je naprostá hloupost.
Stát prostřednictvím ministerstva obchodu už v rámci deklarované podpory projektu výstavby obří továrny na výrobu baterií do elektroaut oslovil obce, které vlastní pozemky v areálu letiště. Snaží se je nyní přesvědčit k jejich směně. Volkswagen by měl rozhodnout o lokalitě pro gigafactory ve druhé polovině prosince. Kromě Líní má ve výběru ještě dvě místa – v Polsku a Maďarsku.