Článek
Územní řízení pro středočeskou část dálnice směřující z Prahy na České Budějovice přes Benešovsko a Posázaví nemůže proběhnout bez pravomocného udělení těchto výjimek. „Příprava stavby tak nabere další výrazný skluz,“ předpokládá Roman Anders ze sdružení Alternativa středočeské D3.
Tato organizace bojuje proti státem vybrané západní variantě trasy. Ta by měla vést od Pražského okruhu zatím silnicemi nedotčeným územím okolo obcí Luka pod Medníkem, Netvořice, Václavice, Maršovice, Heřmaničky dál na jih, kde se u Miličína má napojit na stávající úseky.
Odpůrcům této západní varianty se nelíbí hlavně dopravní zátěž v Posázaví. Prosazují proto na první pohled méně nákladnou a méně složitou variantu přestavby stávající silnice I/3 vedoucí blíže Benešovu. Vládou vybranou západní variantu výrazně podporuje i současné vedení Středočeského kraje. Kvůli případné podjatosti Středočechů proto o stavbě rozhoduje kraj Plzeňský. Ten zmíněné výjimky vydal. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) je ale zrušilo.
Opilec ujížděl na dálnici D3 v protisměru. A bez známky
„Potvrzuji, že MŽP zmíněná dvě rozhodnutí vydalo, ta ovšem zatím nenabyla právní moci, proto je v tuto chvíli nemůžeme komentovat,“ uvedla mluvčí resortu Dominika Pospíšilová. Krajský úřad Plzeňského kraje nejspíš bude muset znovu projednat žádost Ředitelství silnic a dálnic, které za stát silniční stavby řeší, o udělení výjimky. „Schvalování výjimek může trvat ještě dlouho a není vůbec jasné, zda výjimka udělena bude,“ upozornil právník zastupující Alternativu středočeské D3 a některé stavbou dotčené obce Michal Bernard.
Podle vedení Středočeského kraje je východní varianta nevhodná a kraj chce dálnici vést po západní variantě. „Jakékoliv zpochybňování vedení koridoru D3 je zpochybňováním rozhodnutí vlády ČR a nemá jakýkoliv technicky opodstatněný význam. Dopravně je východní varianta zcela nevhodná. Toto bylo již několikrát od roku 1987, kdy byla zahájena příprava dálnice, prokázáno,“ tlumočila názor středočeského hejtmanství mluvčí kraje Helena Frintová.
Babiš jednal s odpůrci D3 vedené přes Posázaví. Další schůzky jsou v plánu
Odpůrci západní varianty se ale nedávno sešli s premiérem a ministrem dopravy a ze schůzky odcházeli spokojení s tím, že se sejdou v říjnu znovu a budou řešit technické detaily různých možností pro středočeskou trasu dálnice. Ta se podle dřívějších slibů vlády měla začít stavět v roce 2024.