Hlavní obsah

Stát učitelům dodá tablety, materiál k výuce už ne

Právo, Jiří Mach

Učitelé sice díky evropským fondům mají možnost získat tablet a profesionální školení, ale otázkou zůstává, co s nimi mohou dělat. Tablet totiž podstatně ztrácí na svém kouzlu, pokud k němu není ucelený výukový materiál. A to je právě případ Česka.

Foto: Profimedia.cz

Pro děti jsou moderní technologie přirozenou součástí života. Ilustrační foto

Článek

Stát totiž jednotné místo s elektronickými cvičeními, úkoly, 3D modely, animacemi či videoukázkami nezajistil, a tuto díru tak vyplnil soukromý portál eKabinet.cz.

Zatímco v ČR se o digitalizaci školství mluví a ministerstvo podniká první kroky, na Slovensku jsou podstatně dále a vývoj profesionálních elektronických podkladů zajišťuje stát.

„Vzdělávací systémy obou zemí mají dosud společné rysy, ale jsou před námi. Slovenské ministerstvo školství provozuje podobný portál, jako je náš. Ze strany českého ministerstva ale nic takového neexistuje,“ řekl Právu šéf eKabinetu Richard Valenta.

Podle něj už i rodiče vyžadují, aby děti s moderními technologiemi pracovaly, třeba i proto, že chytrý telefon je pro ně přirozenou součástí života. Portál eKabinet funguje dva roky a využívá jej nyní 500 škol, které se do projektu zapojily a mají tak přístup zdarma.

Materiály eKabinetu pro ostatní školy ovšem zadarmo nebudou. „Do budoucna zvažujeme zpřístupnit vzdělávací materiály prostřednictvím on-line balíčků. Cenová politika se nyní utváří,“ dodal Valenta.

Školy si většinou spolupráci s eKabinetem pochvalovaly. „Žákům materiály pomáhají ve studiu, každé smysluplné využití výpočetní techniky, modelů a animací přijímají vždy kladně,“ uvedl pražský učitel matematiky a fyziky Jiří Kopecký.

Drahé plátno

České školy letos dostaly šanci na další modernizaci díky výzvě ministerstva školství, v jejímž rámci lze z evropských fondů čerpat miliardu na nákup techniky a na odborná školení. Důkladným proškolením může například projít až 20 tisíc kantorů a každá škola může získat dvacet tabletů.

Na technické zázemí českých škol si lze sice stěžovat, ale je vesměs na úrovni. Díky různým dřívějším projektům získaly všechny školy přístup k internetu a počítačové učebny jsou na větších školách standard.

Otázkou ale je, jak techniku využívají. Interaktivní dotyková tabule je už běžnou výbavou, jenže občas slouží jen pro psaní fixou, v lepším případě ji učitelé používají jako projekční zařízení a promítají na ni webové stránky.

„Ale na to si nemuseli pořizovat interaktivní tabuli za desítky tisíc korun, ale projektor za sedm tisíc,“ dodal Valenta.

Slovensko je dál

Slovenské ministerstvo školství se postavilo k digitalizaci škol koncepčně. Vyhlásilo program s výhledem do roku 2020, který se opírá o zajištění kvalitního elektronického vzdělávacího obsahu, jenž doplňuje klasické učebnice.

Podklady k elektronické výuce se scházejí na serveru planetavedomosti.iedu.sk, odkud mohou čerpat učitelé i žáci. Dosud bylo nashromážděno na 30 tisíc materiálů, zatím jen z oblasti přírodovědných disciplín.

„Tento obsah zabezpečil resort školství v prosinci 2012 s tím, že všechny školy k němu získaly bezplatný přístup v září 2013,“ sdělil Právu mluvčí slovenského ministerstva Michal Kaliňák.

Související témata:

Výběr článků

Načítám