Hlavní obsah

Stát se nestará o údržbu mostů, část je v havarijním stavu

Aktualizováno

Stát nemá přehled o stavu silničních mostů, zanedbává údržbu a nemá jednotnou evidenci plánování oprav. Konstatoval to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který zároveň upozornil, že postupné chátrání přemostění může vést k nákladným rekonstrukcím i jejich zřícení. Nynější rychlost oprav ani nedává šanci na výraznější zlepšení. Ministerstvo chystá audit hospodaření s mosty.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Kontrola podle úřadu ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. „Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba,” uvedl NKÚ. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis.

Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.

„Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav,” řekl v pátek ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), spadající pod ministerstvo dopravy, v pátek na svém webu sdělilo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů, ale zatím byl loni spuštěn jen pro vozovky.

Nedodržují se předpisy

ŘSD podle NKÚ nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci NKÚ při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. „Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů,” uvedl úřad.

Oprava nejvyššího mostu na D1 z ptačí perspektivy

Domácí

ŘSD většinu z kontrolovaných mostů řádně neudržovalo a včas neopravovalo. „Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové,” doplnil NKÚ.

Neopravené mosty na opravené D1

Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně. Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů podle kontroly zadalo ŘSD nezákonně bez uveřejnění.

Foto: Karel Otcovský, Právo

Most přes Labe ve Štětí.

ŘSD uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. „V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě,” oznámilo. Podle ŘSD se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky a diagnostiku mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů. Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů. V tomto roce mají být podle ŘSD zahájeny mostů celkem za zhruba 2,6 miliardy korun a příští rok chce ředitelství výdaje na opravy ještě navýšit.

Kontrola stavu silničních mostů vázne

Domácí

Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17 500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.

Výběr článků

Načítám