Článek
Ministerstvo životního prostředí hodlá nákupy elektromobilů dotovat, ale jenom obcím, krajům, ministerstvům, obecně prospěšným nebo neziskovým společnostem. Na lidi se nedostane.
„Přece jen je cena elektromobilů zatím taková, že nejsou úplně dostupné. Chceme podporovat růst trhů a nákupy, ale občanům to nemohu zatím slíbit. Věřím, že s rostoucí výrobou půjde cena dolů,“ uvedla v pondělí při podpisu memoranda se Škodou Auto v Mladé Boleslavi ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.
Ministerstvo podpoří nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily pěti miliardami korun
Dotační programy tak podle ní může využít především veřejná správa, samo ministerstvo životního prostředí hodlá elektromobily pořizovat. Stát se podle ní také zavázal k podpoře rozšiřování infrastruktury, jinými slovy k výstavbě rychlodobíjecích stanic. Těch by mělo do roku 2025 vzniknout dalších 800.
„Máme nyní 150 žádostí na podporu výstavby dobíjecích stanic,“ potvrdila Hubáčková. Kromě toho chce stát zjednodušit legislativu a povolovací procesy ke stavbám a projektům k ochraně prostředí.
Elektrovůz pod 25 tisíc eur
Mladoboleslavský výrobce aut, který se k memorandu přihlásil, se na oplátku zavázal k nízkoemisní a bezemisní výrobě, k úsporám vody a dalším opatřením směřujícím k ochraně prostředí.
„Rozhodli jsme se jít cestou elektromobilů rychleji, než jsme původně předpokládali. Do roku 2026 uvedeme na trh tři nové modely elektromobilů a do roku 2030 další tři modely,“ řekl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Původně přitom automobilka mluvila o třech modelech do roku 2030.
Výroba aut se do konce srpna vrátila k růstu
Jako první by se měla objevit malá elektrická SUV, menší a levnější než stávající enyaq. Počítá se také s modelem na bázi nedávno zveřejněné studie Vision 7S, což je velké sedmimístné SUV, a také naopak s malým elektroautem zhruba velikosti modelu Kamiq. „Cena malého auta bude určitě hodně pod 25 tisíc eur (asi 625 tisíc korun, pozn. red.),“ uvedl Jahn, podle něhož by se dala teoreticky čekat podpora státu směřovaná všeobecně na nákupy elektromobilů i pro širokou veřejnost možná až později. „Teď stát musí řešit energetickou krizi,“ poznamenal Jahn.
Toho se dotýká i další předsevzetí automobilky. Místní výrobce energie a tepla pro automobilku chce zcela přejít z plynu na biomasu. „Prozatím se biomasa spotřebovává z jedné třetiny. Investujeme do elektrárny 100 milionů eur, aby v druhé polovině této dekády zpracovávala jen biomasu,“ uvedl člen představenstva Škody Auto Michael Oeljeklaus.