Článek
Přímo nad řekou Labe byly čtyři velké obloukové díly mostu. V pátek během dne odvezli dělníci na speciálním pontonu poslední z nich na břeh.
„Tam se bude konstrukce rozřezávat a zhruba do týdne už celý starý most definitivně zmizí,“ řekl Právu jednatel České lodní dopravy Vladimír Toman.
Jeho společnost má patent na jedinečné zařízení, které si dokáže s převozem tak obrovských dílů po vodě celkem snadno poradit.
Restaurátor Karlova mostu musí umět zlikvidovat i díla vandalů
„Je to unikátní pontonový systém s komorami a čerpadly na vodu. Ponořil se pod mostní konstrukci, pak se voda z komor vyčerpala a ponton na sebe nabral mostní pole, které váží kolem 230 tun,“ popsal Toman celý proces.
Pomalým postupem pak ponton s naloženým mostním dílem připlouval ke břehu, kde konstrukci definitivně rozeberou.
Ponton je přitom využitelný u řady jiných událostí.
„Může sloužit i jako náhradní přívoz, heliport na vodě, jde ho využít k bagrovaní říčního dna nebo břehů. Objednávají si ho i na práce v Evropě, v Kanadě jej chtějí využít jako heliport na jezero, na Smíchově jsme jím lovili potopený hausbót,“ popsal nejrůznější možnosti Toman.
Využití pontonu výrazně ušetřilo čas a peníze. Pokud by se nemohla využít tato pohyblivá automatická plošina, museli by dělníci přivolat obrovské jeřáby, a navíc zasypávat části toku řeky, aby se jeřáby dostaly k jednotlivým dílům starého mostu.
To by trvalo mnohem déle. Je to jeden týden oproti zhruba dvěma měsícům. Tady je zkrácení prací významné kvůli vynuceným výlukám na trati,“ vysvětlil Toman.