Článek
„Na věži Staroměstské radnice se budou dělat sanace omítek, je tam problém s vlhkostí, která má vliv na stroj,“ řekl Právu Karel Žlábek z firmy Ludvík Hainz, která se o orloj stará. „Odstavení je nutné jednak proto, že v celém prostoru bude zvýšená prašnost. Jednak vzhledem k tomu, že velká část těchto prací se bude provádět v místě pod závažím soustrojí,“ uvedl náměstek primátora Antonín Weinert (ČSSD).
Oprava by měla být hotova v neděli 24. dubna. O velikonočním pondělí už nemá drhnout lano otevírající dvířka od apoštolů a po 66 letech začne zlatý kohout mávat křídly.
Orloj je však opředený legendami, pokud se zastaví, lze prý čekat katastrofu. Jedna z pověstí to klade do souvislosti s popravou 27 českých pánů z 21 června 1621: „Jde-li stroj správně a přesně, je to znamení, že se českému národu daří dobře a všichni se rozejdou pokojně a v míru. Avšak je-li stroj pokažen anebo objeví-li se v jeho chodu sebemenší a sotva postřehnutelná odchylka, soudí těch sedmadvacet, že v české zemi není něco v pořádku a že přicházejí zlé časy na jejich potomky.“
Podle Žlábka se legenda připisuje mnohým romanopiscům, jde však spíše o novinářskou fantazii. „Velké opravy orloje se prováděly v letech 1994 a 2005, žádná tragédie se však nestala. V roce 2002 po povodních orloj neběžel, protože na Starém Městě nešel proud,“ upozornil Žlábek.
Co všechno orloj čeká: |
---|
Zakrytí skříně Božkova chronometru, demontáž všech závaží a řetězů nátahů v prostoru za kalendáriem, zakrytí mechanismu základního stroje, zakrytí mechanismu astrolábu, bicího stroje, komory apoštolů a mechanismu bočních číselníků. |
Vačka řídící každodenně dobu vypouštění apoštolského stroje na interval od 9 do 21 hodin je prasklá v místě proti aretačnímu šroubu. Oprava zavařením niklovou elektrodou, přesoustružením a nalisováním ocelového zpevňujícího prstence v místě sváru. |
Lano otvírající dvířka apoštolů se v první polovině svoji dráhy dře o desku pod okénkem. Je potřeba vsadit do desky vodicí kladku na ložisku, která zabrání předření lanka a vydírání ocelové desky. |
V soukolí otáčení čtyřiadvacetníkem je značný odpor, jeho pohyb neprobíhá správně v celém půlročním období po slunovratu (převážně v zimě za mrazivého počasí), kdy se rameno s ozubeným segmentem vrací do nižších poloh. Pohybu čtyřiadvacetníku je nutné pomáhat při každé návštěvě u orloje rukou. Je nutné najít a odstranit zdroje odporů, a zároveň na rameno zatěžovací páky osadit větší závaží pro zajištění spolehlivosti indikace staročeského času do budoucna. |
Chod motorů samonatahovacího pohonu není nijak jištěn proti přetažení závaží přes horní polohu při možné poruše rtuťového relé. Následkem takové poruchy by bylo závažné poškození motoru, soukolí systému, závaží a řetězů doprovázené delším výpadkem orloje z provozu. Je nezbytné osadit na konec dráhy závaží havarijní koncové spínače, které při závadě na rtuťovém relé bezpečně vypnou natahování závaží v horní poloze. Spínače budou osazeny nenápadně uvnitř nosníku ve tvaru U. |
Oprava zlatého kohouta tak, aby odpovídal původním záměrům jeho tvůrců, tj. navrácení jeho hybnosti – mávání křídly. Stávající kohout byl zhotoven nově po požáru v roce 1945 v jiné formě než kohout původní z roku 1882 a s jiným mechanickým řešením pohybu křídel a hlavy, které není schopno provést pohyb křídel a hlavy tak, aby bylo viditelné. Závada je v nevhodné konstrukci mechaniky kohouta a v převodu od zdroje pohybu. Tato úprava se nedotkne původního mechanismu orloje, pouze nahradí dvojzvratnou páku z roku 1948 a zvýší celkovou atraktivitu dějů probíhajících na orloji každou hodinu. |
Demontáž zakrytí, instalace řetězů a závaží nátahů, vyčištění stroje, promazání, seřízení a zprovoznění celého soustrojí. |