Hlavní obsah

Starají se o těžce postižené děti, teď potřebují pomoc

Právo, Stáňa Seďová

Speciální mateřská a základní škola v Praze-Michli, spravovaná Diakonií Českobratrské církve evangelické, která se stará už 29 let o nejtěžší případy autismu a mentálního postižení dětí, čelí snad největší výzvě ve své historii.

Foto: MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE

Výuka ve speciální škole.

Článek

Chce zdvojnásobit svoji kapacitu, aby pomohla rodičům, kteří jsou nuceni zvažovat umístění svých těžce postižených dětí v celotýdenních ústavech, protože sami už péči o ně nezvládají. „Letos jsme odmítli dvacet dětí, jsme plní. Podle mých informací je to tak u všech speciálních škol,“ popisuje situaci ředitel Milan Černý.

Z padesáti na sto

„Přitom během covidové pandemie jsme viděli, jak zoufalí rodiče bez naší pomoci jsou. Velmi těžce to zvládali, přemýšleli, že děti umístí do týdenního stacionáře. Péče o tyto děti je velmi náročná,“ připomíná Černý.

Ve škole a školce na Uherskohradišťsku odhalili ohniska britské mutace

Domácí

„V současné chvíli máme zhruba padesát dětí v šesti třídách. Škola je jen částečně bezbariérová,“ říká ředitel speciální školy. „Chceme navýšit kapacitu na dvojnásobek, rozšířit chodby, aby se proti sobě vešli dva žáci na vozíčku, a i do vyššího patra mohly děti s chodítkem. Potřebujeme i relaxační učebny, abychom měli kde zklidnit například autistu v záchvatu,“ vysvětluje Černý.

Jinde je nepřijmou

„Máme u nás dva těžké autisty, kteří jsou při záchvatu autodestruktivní, mlátí hlavou do zdi či topení, a já sám často přemýšlím, jak v takovou chvíli ochránit ostatní děti, ale i učitele. Už to jsou třinácti- čtrnáctileté děti se 60 kilogramy. Právě proto vnímám jako nutnost mít i kout, či lépe místnost, kam je v tu chvíli můžeme odvést a zklidnit, aniž by tam bylo cokoli, čím by si mohly ublížit,“ popsal Černý.

Foto: Diakonie ČCE

Současná podoba speciální školy v Praze-Michli.

Foto: Diakonie ČCE

Budoucí podoba speciální školy v Praze-Michli.

Dvaadvacet kantorů tu denně děti z mateřské a základní školy učí co největší samostatnosti, základům čtení a psaní, hygienickým a sociálním návykům. Rodiče přivážejí děti ráno jako do běžné školy a vyzvedávají je odpoledne. Navíc ještě od pondělí do pátku pečují o 12 dětí na zdejším internátu.

„Máme tu i děti, které jiné speciální školy nechtějí. Výjimkou nejsou ani sourozenci. Jedna moc sympatická a pečující rodina ze Středočeského kraje k nám vozí nejstaršího syna, který je u nás už pět let, a nyní do školky chodí i jeho sestřička. Trpí středně těžkou mentální retardací, autismem i fyzickými znaky deformací v obličeji. Je to důsledkem následně odhalené genetické vady, přestože jejich prostřední sestra je zdravá. Víme, jak pro tuto rodinu, která žije v panelákovém bytě, je zásadní úlevou denní výuka a to, že tu mohou být sourozenci spolu,“ uvádí jeden z příběhů svých dětí zástupkyně ředitele Květa Pekařová.

Čeští žáci málo spí. Výuka od 9:00 však nemusí být řešením

Věda a školy

Začátek rekonstrukce školy a školky za 40 milionů korun je naplánován na příští léto. Hotovo by mělo být v prosinci 2022.

„Usilovně hledáme zdroje na rekonstrukci. Podpořil nás magistrát, ale velkou část budeme hradit sami. S tím nám pomáhají dárci Diakonie Českobratrské církve evangelické, která je naším zřizovatelem a investorem přestavby. Díky nim jsme našemu cíli každý měsíc blíž. Nyní nám chybí zhruba sedm milionů korun. Ale už věřím, že to dokážeme,“ dodává optimisticky Milan Černý.

Dárci se skládají na rekonstrukci školy prostřednictvím webu www.skolapraha.diakonie.cz.

Výběr článků

Načítám