Článek
„Pokud bude realizována investice gigafactory, neznemožňuje to nadále fungování letecké záchranné služby,“ řekl Stanjura poslancům. „Počítá se s tím, že v případě realizace to tam zůstane, pokud nebude například jiné řešení. Ale není důvod, aby tam byla ukončena letecká záchranná služba z důvodu potenciální investice do gigafactory,“ doplnil.
Na neveřejném vnitrostátním a mezinárodním letišti v Líních fungují desítky leteckých škol a letecká záchranná služba. Plzeňský kraj, město Plzeň, okolní obce i letecké školy chtějí letiště zachovat. „Nepodpoříme nic, dokud nebudeme mít stanovisko armády, což do dnešního dne nikdo z nás nezná, protože je v režimu tajné. Buď se musí odtajnit, nebo někdo musí říct, co je v tom usnesení,“ řekl 19. října ČTK plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Musí se podle něj posoudit, jestli by továrna mohla stát vedle letištní plochy.
Gigafactory v Líních kritizují také senátoři ODS
Vláda před týdnem podpořila záměr, vybudovat gigafactory na letišti Líně. Tato investice by podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) mohla přinést do veřejných rozpočtů 71 miliard korun. Předpokládané náklady státu spojené s přípravou lokality a kompenzačními opatřeními v regionu by podle něj nepřesáhly devět miliard. Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o umístění gigafactory mohlo padnout do konce roku.
Volkswagen chce po celé Evropě vybudovat šest gigafactory na baterie do elektroaut. Škoda Auto, která do koncernu patří, bude jejich významným odběratelem. V roce 2030 očekává, že 70 procent jejích prodejů v Evropě budou tvořit elektromobily.