Hlavní obsah

Stanjura: Případný vznik gigafactory u Plzně neomezí leteckou záchrannou službu

Praha

Případný vznik tzv. gigafactory u Plzně neomezí provoz tamní letecké záchranné služby. Ve Sněmovně to dnes řekl při debatě o rozpočtu ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Továrnu na baterie do elektromobilů zhruba za 120 miliard korun plánuje postavit v Česku, Polsku nebo Maďarsku automobilový koncern Volkswagen. Zvažovaným místem pro vznik továrny v Česku je záložní armádní letiště v Líních u Plzně, které využívají právě i letečtí záchranáři.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS)

Článek

„Pokud bude realizována investice gigafactory, neznemožňuje to nadále fungování letecké záchranné služby,“ řekl Stanjura poslancům. „Počítá se s tím, že v případě realizace to tam zůstane, pokud nebude například jiné řešení. Ale není důvod, aby tam byla ukončena letecká záchranná služba z důvodu potenciální investice do gigafactory,“ doplnil.

Na neveřejném vnitrostátním a mezinárodním letišti v Líních fungují desítky leteckých škol a letecká záchranná služba. Plzeňský kraj, město Plzeň, okolní obce i letecké školy chtějí letiště zachovat. „Nepodpoříme nic, dokud nebudeme mít stanovisko armády, což do dnešního dne nikdo z nás nezná, protože je v režimu tajné. Buď se musí odtajnit, nebo někdo musí říct, co je v tom usnesení,“ řekl 19. října ČTK plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Musí se podle něj posoudit, jestli by továrna mohla stát vedle letištní plochy.

Gigafactory v Líních kritizují také senátoři ODS

Domácí

Vláda před týdnem podpořila záměr, vybudovat gigafactory na letišti Líně. Tato investice by podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) mohla přinést do veřejných rozpočtů 71 miliard korun. Předpokládané náklady státu spojené s přípravou lokality a kompenzačními opatřeními v regionu by podle něj nepřesáhly devět miliard. Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o umístění gigafactory mohlo padnout do konce roku.

Volkswagen chce po celé Evropě vybudovat šest gigafactory na baterie do elektroaut. Škoda Auto, která do koncernu patří, bude jejich významným odběratelem. V roce 2030 očekává, že 70 procent jejích prodejů v Evropě budou tvořit elektromobily.

Výběr článků

Načítám