Článek
„Byla to zatím nejkomplexnější revitalizace stanice metra po čtyřiceti letech provozu,“ uvedl při otevření stanice ředitel dopravního podniku Petr Witowski.
„Je tady zrevitalizovaná spousta viditelných věcí – dlažby, obklady, podhledy v eskalátorovém tunelu. Ale samozřejmě se tady dělala i spousta věcí, které běžnému cestujícímu zůstanou skryty – kabeláže, vzduchotechnika, protipožární zařízení a podobně,“ vyjmenoval některé z úprav.
Výměnou prošlo i osvětlení, které je teď zabudované v podhledech, a eskalátory s eskalátorovým tunelem. Pohyblivé schody jsou bezpečnější a energeticky úspornější a v současnosti bez reklamních panelů.

Zrevitalizovaná podoba stanice Jiřího z Poděbrad
„Stanici jsme se snažili uvést do původní architektonické podoby z roku 1980, která znamená i omezení reklamních nosičů. Snažíme se pro ně najít jiné místo, tak aby to nerušilo celkový estetický a architektonický dojem ze stanice,“ vysvětlil Witowski.
Zaveden je tu rovněž signál LTE a 5G, šlo o poslední stanici pražského metra, která nebyla pokryta moderním datovým signálem. Po stanici Palmovka na trase B je Jiřího z Poděbrad také dalším místem, kde město testuje nový vizuální navigační a informační sytém s převládající černou barvou.
Třicet pět metrů pod zemí. Prošli jsme se tunelem, kterým povede budoucí metro D


Stanice má nový navigační systém i s bočním panelem.
„V rámci tohoto projektu máme jednu novinku, a to je takzvaná boční navigace směru pro cestujícího,“ prozradil ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID) Petr Tomčík. Boční panely podle něj fungují v podzemních dráhách například v Paříži či Barceloně, na zastávce Jiřího z Poděbrad jsou k vidění na sloupech u nástupišť.
„Chceme jimi navigovat cestujícího už při příjezdu do stanice, aby věděl, na jakou stranu jít. A zároveň tu máme možnost přidávat i směr do centra, hlavně pro turisty, aby se lépe orientovali,“ dodal.

Výměnou prošly eskalátory i s tunelem.
Náklady přes miliardu korun
Rekonstrukce druhé nejhlubší stanice pražského metra probíhala již od září 2021, od ledna tohoto roku vozy stanicí jen projížděly a uzavřené byly také podchody a vestibul stanice metra.
„Tím se ale nekončí, dojde ještě k zprovoznění výtahů, které bezbariérově zpřístupní tuto stanici. K jejich otevření dojde v polovině roku 2024,“ doplnil ke stále probíhajícím pracím náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Zhotovitelem stavby je sdružení společností STRABAG a AŽD Praha. Celkové náklady na revitalizaci stanice včetně výstavby výtahů budou činit 1,29 miliardy korun. V přípravě je i kompletní revitalizace vinohradského náměstí Jiřího z Poděbrad s vysazením stovky nových stromů.

Cestujícím se stanice otevřela 2. listopadu po 9. hodině.
Anketa
Kontrolní den na modernizaci stanice metra. Stavbaři na Jiřího z Poděbrad prorazili chodbu k novým výtahům
