Článek
„Byla to zatím nejkomplexnější revitalizace stanice metra po čtyřiceti letech provozu,“ uvedl při otevření stanice ředitel dopravního podniku Petr Witowski.
„Je tady zrevitalizovaná spousta viditelných věcí – dlažby, obklady, podhledy v eskalátorovém tunelu. Ale samozřejmě se tady dělala i spousta věcí, které běžnému cestujícímu zůstanou skryty – kabeláže, vzduchotechnika, protipožární zařízení a podobně,“ vyjmenoval některé z úprav.
Výměnou prošlo i osvětlení, které je teď zabudované v podhledech, a eskalátory s eskalátorovým tunelem. Pohyblivé schody jsou bezpečnější a energeticky úspornější a v současnosti bez reklamních panelů.
„Stanici jsme se snažili uvést do původní architektonické podoby z roku 1980, která znamená i omezení reklamních nosičů. Snažíme se pro ně najít jiné místo, tak aby to nerušilo celkový estetický a architektonický dojem ze stanice,“ vysvětlil Witowski.
Zaveden je tu rovněž signál LTE a 5G, šlo o poslední stanici pražského metra, která nebyla pokryta moderním datovým signálem. Po stanici Palmovka na trase B je Jiřího z Poděbrad také dalším místem, kde město testuje nový vizuální navigační a informační sytém s převládající černou barvou.
Třicet pět metrů pod zemí. Prošli jsme se tunelem, kterým povede budoucí metro D
„V rámci tohoto projektu máme jednu novinku, a to je takzvaná boční navigace směru pro cestujícího,“ prozradil ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID) Petr Tomčík. Boční panely podle něj fungují v podzemních dráhách například v Paříži či Barceloně, na zastávce Jiřího z Poděbrad jsou k vidění na sloupech u nástupišť.
„Chceme jimi navigovat cestujícího už při příjezdu do stanice, aby věděl, na jakou stranu jít. A zároveň tu máme možnost přidávat i směr do centra, hlavně pro turisty, aby se lépe orientovali,“ dodal.
Náklady přes miliardu korun
Rekonstrukce druhé nejhlubší stanice pražského metra probíhala již od září 2021, od ledna tohoto roku vozy stanicí jen projížděly a uzavřené byly také podchody a vestibul stanice metra.
„Tím se ale nekončí, dojde ještě k zprovoznění výtahů, které bezbariérově zpřístupní tuto stanici. K jejich otevření dojde v polovině roku 2024,“ doplnil ke stále probíhajícím pracím náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Zhotovitelem stavby je sdružení společností STRABAG a AŽD Praha. Celkové náklady na revitalizaci stanice včetně výstavby výtahů budou činit 1,29 miliardy korun. V přípravě je i kompletní revitalizace vinohradského náměstí Jiřího z Poděbrad s vysazením stovky nových stromů.