Článek
Důchodce si tedy podal žádost o krátkodobý úvěr ve výši 58 000 korun. Přidal i doklady o svém nadstandardním příjmu, které potvrzovaly, že se splácením úvěru nebude mít problém.
Spořitelna ale žádost k jeho velkému překvapení zamítla. Vysvětlila to svojí interní politikou, v rámci níž se rozhodla, že seniorům nebude poskytovat úvěry „z důvodu zamezení případných finančních ztrát“. Jinými slovy, kdyby klient s ohledem na svůj věk zemřel, měla by spořitelna potíže.
Senior má nyní právo žalobou se domáhat jak omluvy, tak i případné náhrady škod
Takový přístup je jasnou a zcela nepřípustnou diskriminací kvůli věku, upozornil ombudsman Stanislav Křeček, jemuž se tento případ „dostal na stůl“.
Ombudsman: Nepřípustné!
Stavební spořitelny nemohou zavést nejvyšší věkovou hranici s tím, že seniorům, kteří ji překročili, už neposkytnou ani krátkodobý úvěr, a to kvůli obavě, že by své peníze mohly obtížně získávat zpět. Neznamená to, že stavební spořitelny jsou povinny půjčit komukoli bez ohledu na okolnosti.
Stát selhal. Ombudsman se zastal muže, který měl za jízdy telefonovat
Vždy, a to i u seniorů, ale musí zvážit, jaké jsou majetkové poměry žadatele, jaké jsou jeho příjmy a zda je schopen půjčku splácet. Pokud ano, není k neposkytnutí krátkodobého úvěru na bydlení jakýkoli důvod, řekl Právu veřejný ochránce práv.
Ombudsman Křeček v této souvislosti upozornil na to, že pokud by postupovaly všechny stavební spořitelny jako v popsaném případě seniora z Prahy, důchodci v ČR by si i přes úspory na svém stavebním spoření nikdy nemohli vzít půjčku na výměnu topení, oken, zateplení domu, výměnu střechy nebo třeba rekonstrukci koupelny.
Sousedé nechtějí postižené ženě dovolit dálkové ovládání dveří, zasáhl ombudsman
Věkovou hranici museli zrušit
Zmíněný Pražan se ale nevzdal a podával si stížnosti. Na věc upozornil i ombudsmana. Spořitelna nakonec názor změnila a informovala důchodce, že mu úvěr poskytne. Ten už ale mezitím svůj projekt zaplatil z jiných zdrojů. S vidinou toho, do jakých potíží by se mohli dostat i jiní senioři, se na doporučení ochránce obrátil i na Českou národní banku (ČNB), která dohlíží na spořitelny.
Ombudsman Křeček kritizuje obce, nejsou vstřícné k handicapovaným
Ta věkovou hranici označila za systémový nedostatek a dohlédla na to, že byla v dané stavební spořitelně zrušena. „Senior má nyní navíc právo podat na daný finanční ústav antidiskriminační žalobu a domáhat se jak omluvy, tak i případné náhrady škod,“ dodal Křeček.