Hlavní obsah

Spor Prahy s JCDecaux může skončit u soudu a lidé bez přístřešků

Praha

Praha zvažuje, že se bude soudní cestou bránit avizovaným krokům společnosti JCDecaux. Ta vlastní většinu přístřešků na zastávkách MHD a v reakci na to, že se město rozhodlo neprodloužit smlouvu končící v červnu příštího roku, hodlá firma začít již letos v srpnu s jejich demontáží. To představitelé města v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) odmítají.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Minulé vedení města schválilo, že magistrát vypíše koncesní řízení na provozovatele zastávek na podobném principu, jako byl ten dosavadní. Mobiliář pořídí a starat se o něj bude soukromá firma, která bude platit městu nájem a zároveň na plochách prodávat reklamu. Tato varianta počítá také s tím, že přístřešky po skončení smlouvy zůstanou ve vlastnictví města.

Nové vedení magistrátu na začátku rovněž mluvilo o vypsání koncesního řízení, komise pro mobiliář však nakonec doporučila, aby si město přístřešky pořídilo samo. Celkem by jich podle návrhu mělo být 930 a stály by 325 milionů korun bez DPH. Radní v pondělí rozhodnutí o dalším postupu odložili kvůli dopracování harmonogramu.

Mobiliář až do konce platnosti smlouvy

Zástupci JCDecaux v pondělí uvedli, že pokud magistrát na základě opce o pět let prodlouží stávající smlouvu, společnost na svoje náklady postaví 300 nových zastávek podle designu vysoutěženého městem a budou v majetku Prahy. Nyní jich má asi 900. Pokud s tím magistrát nebude souhlasit, firma začne mobiliář na konci srpna odstraňovat. Podle mediálního zástupce firmy Jiřího Chvojky jde kromě zastávek také o zábradlí, odpadkové koše, veřejné toalety, stojany na kola nebo pouliční hodiny. Město podle něj v případě neprodloužení smlouvy nemůže výměnu stihnout a Pražané zůstanou bez mobiliáře.

Vedení Prahy bude rozhodovat, jak zajistí přístřešky MHD

Ekonomika

Radní pro dopravu Jan Chabr (TOP 09) v reakci řekl, že město nabídku zatím neobdrželo, ale že stávající smlouva možnost prodloužení neobsahuje. Dodal, že by to pravděpodobně bylo porušení zákona o veřejných zakázkách a že firma je povinována do skončení smlouvy přístřešky zajišťovat. Pokud by tak nečinila, město se bude bránit právní cestou, dodal. To potvrdil i primátor.

Podle Hřiba je zásadní, aby město samo přístřešky vlastnilo, a na jejich údržbu poté může vypsat soutěž. „Není možné, aby město bylo vydíratelné svými dodavateli,” řekl. Město podle něj ve vztahu k JCDecaux jasně formulovalo svoje požadavky. Podle firmy magistrát komunikuje nedostatečně. Primátor také řekl, že pokud firma nabízí zdarma 300 zastávek, je jasné, že dosud Praze platila málo.

Zájemců o dodání je více

Pokud by se město rozhodlo vypsat tendr, podle informací ČTK se do něj chtějí kromě JCDecaux přihlásit i firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor.

Smlouva na provoz přístřešků MHD v Praze je nevýhodná a dlouhá, tvrdí analýza

Domácí

K nabídce JCDecaux se vyjádřila mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská. „V případě vítězství v tendru bychom včas a na vlastní náklady dodali všech 930 nových přístřešků v designu města, které by po skončení smlouvy zůstaly v majetku města. Současně by město získalo tržní nájemné. Jeho hodnotu lze podle podmínek výběrového řízení odhadnout až na 100 milionů ročně,” uvedla. Dodala, že JCDecaux nyní platí městu asi 12,5 milionu korun ročně, a za dalších pět let se stávajícím nájemným by tak Praha přišla o téměř 450 milionů korun. Podle JCDecaux je nutné kromě nájmu vzít v potaz i náklady na údržbu a opravy mobiliáře.

Výběr článků

Načítám