Článek
Půjde o expertní posouzení vlivu na hodnoty, kvůli nimž bylo historické jádro města zapsáno na Seznam světového dědictví. Posouzení dopadu na historické dědictví (Herritage Impact Assessment, HIA) je určitou obdobou posuzování vlivů na životní prostředí (EIA).
Obsáhlé a expertní posouzení nejrůznějších aspektů má stát nad dlouhotrvajícím nesmiřitelným sporem mezi ochránci dvoukolejného nýtovaného mostu z počátku 20. století a těmi, kdo se přiklonili k nové tříkolejné konstrukci, která vzešla ze soutěže Správy železnic.
Železniční most pod Vyšehradem by se měl zbourat, doporučili odborníci
Vytvoření HIA zmínil ministr Martin Kupka (ODS) už na konci minulého roku, když oznámil, že se bude pokračovat v přípravách nového projektu.
Hledá se zahraniční expert
Posudek by měl zřejmě také předejít spekulacím, zda by Praze bez železničního mostu nehrozilo zapsání na červený seznam světových památek v ohrožení.
Podrobnosti jeli do Paříže dohodnout lidé z ministerstev kultury, dopravy, Správy železnic, za Prahu jednal primátorův náměstek Petr Hlaváček (za STAN).
Správa železnic podle mluvčí Nely Eberl Friebové pařížské Centrum světového dědictví UNESCO seznámila s důležitostí projektu z hlediska bezpečnosti a budoucího rozvoje vlakové dopravy v Praze. Experti se mají do Prahy přijet podívat, ale počkat mají se závěry na HIA. „Právě to bude klíčový dokument, sama organizace UNESCO žádné stanovisko vydávat nebude,“ sdělila Právu Eberl Friebová.
Náměstek Hlaváček v prosinci představil plán přesunout chráněný železniční most proti proudu Vltavy do Modřan nebo Velké Chuchle, tedy za hranice Pražské památkové rezervace. I tím by se podle něho měla HIA zabývat. „U nás se to zatím ještě nedělalo. Je na to metodika v angličtině, a proto to pravděpodobně bude zpracovávat někdo ze zahraničí,“ řekl Právu Hlaváček.
UNESCO se podle bývalého primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) jasně vyjádřilo už oni v září. Dokonce jeho světový výbor napsal ministerstvu kultury, že most by měl být zachován jako nedílná součást pražského panoramatu. „Další výbor se sejde až v červnu příštího roku. Problém se jen odkládá. Kdyby se už dávno připravoval projekt rekonstrukce, byli jsme mnohem dál, a ani by se HIA nemusela dělat,“ řekl Právu Scheinherr.
Podle expertiz ČVUT pro Národní památkový ústav ale most už koroduje, takže jej opravit nelze. V roce 2018 stavaři uvedli, že po dalších pěti letech používání se významně zvýší riziko havárie. Správa železnic nyní na mostě omezuje dopravu. Další stavitelé se ale vyslovili pro rozsáhlou rekonstrukci, i když s tím, že bude velmi nákladná.
Problém se podle Scheinherra jen vleče, v prosinci se totiž odhadovalo, že by HIA pro železniční most mohla být do tří měsíců, tedy nyní na jaře hotová. „Do tří měsíců ji nemáme bohužel ani zadanou,“ poznamenal Scheinherr. V Paříži od se hlavně zástupci Správy železnic od Centra světového dědictví měli dozvědět, jaký UNESCO zaujalo ke kauze postoj. „Pakliže chtějí nové stanovisko, musejí dodat právě HIA,“ konstatoval Scheinherr.
Ministerstvo kultury se snaží stále zůstat nad věcí, Petra Hrušová z jeho tiskového oddělení sdělila, že slyšení v Paříži pouze zprostředkovávalo. „Stále platí, že ministerstvo kultury zastává zcela neutrální postoj, protože může být orgánem, který bude případně ve věci rozhodovat, a proto nyní není možné ze strany ministerstva kultury věc nijak komentovat,“ uvedla Hrušová.
Vytvoření HIA kvitovala Mezinárodní rada památek a sídel ICOMOS, poradní orgán UNESCO. Podle prezidenta české pobočky Martina Horáčka půjde u nás o první vlaštovku. „Což je dobrá zpráva, a ministr Kupka, který o tom rozhodl, tím potvrdil, že jsme součástí civilizovaného světa,“ reagoval na dotaz Práva Horáček. UNESCO podle něho požaduje od smluvních států, aby se procesem HIA posuzovaly všechny záměry, které by mohly mít významný vliv na památky zapsané do Seznamu světového kulturního dědictví a Česko vyzývá, aby povinnost konečně uzákonilo.
Projekt opravy památkově chráněného mostu zdarma od loňska tvoří renomované švýcarské a britské kanceláře WaltGalmarini a COWI. Podle informací Práva mají svůj návrh předat ministerstvu dopravy nejspíš v dubnu.
Vltavu lze v Praze po železnici překonat na čtyřech místech. Bránický most je nyní v rekonstrukci, na výtoňském je omezena doprava kvůli jeho technickému stavu, další možností je Negrelliho viadukt v Karlíně a most v Holešovicích.