Hlavní obsah

Spoje na objednání. Středočeský kraj spouští inovativní projekt veřejné dopravy

Český Brod

Novou službu ve veřejné dopravě spustil Středočeský kraj v pátek na Českobrodsku. V Českém Brodě se v pilotním provozu rozjede PID Haló aneb doprava na zavolání. Nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasické spoje. Mikrobusy jezdí podle přání cestujících.

Foto: Středočeský kraj

Cestujícím budou k dispozici dva automobily.

Článek

K objednání jim postačí aplikace PID Lítačka nebo speciální infolinky. Testovací provoz poběží od pondělí do pátku od 20:30 do 0:30 hodin, kdy běžné linky slouží v omezeném režimu. K dispozici budou dvě vozidla, každé pojme maximálně osm osob, kočárek i invalidní vozík.

Cestující by se měli dostat od železniční stanice v Českém Brodě do patnácti okolních obcí, například do Kounice, Liblice, Chrášťan, Tismic, ve směru na jih by to mělo být do Tuchorazi a nejdál do Kostelce nad Černými lesy. Platit bude běžný tarif.

Jako vhodná lokalita pilotního provozu poptávkové dopravy bylo vybráno okolí Českého Brodu, který má sice kvalitní železniční napojení na Prahu, ale chybí návazná autobusová doprava ve večerních hodinách, protože provoz běžného autobusu s fixní trasou a jízdním řádem tu není efektivní.

Nejezdí k vám autobus? Robot vám pošle mikrobus a sestaví ideální trasu

Domácí

Uživatelé si vyhledají poptávkový spoj v mobilní aplikaci PID Lítačka. „Aplikace je odkáže na chatbota a skrze něj si poptávkový spoj pohodlně objednají. Celý proces nezabere více než pár minut a vše pohodlně vyřídí pomocí svého mobilního telefonu,“ popsal Luboš Kratochvíl, generální ředitel pražské městské společnosti OICT, která provozuje a vyvíjí PID Lítačka.

Upozornil, že jde o první projekt ve veřejné dopravě, který je řízen umělou inteligencí a ne pomocí dispečinku.

Objednávku musí cestující učinit s minimálně půlhodinovým předstihem. „Zadáte si v aplikaci, že chcete jet třeba v deset večer, zpětná vazba nabídne nejbližší spoj,“ přiblížil Novinkám mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje Oldřich Buchetka. Spoj přijede, i když o něj zažádá jediný pasažér. Cestou případně nabere ty, kteří mají zájem o stejný směr.

Klasické linky to neomezí

Zavedení poptávkové dopravy neznamená omezení klasické linkové dopravy, ujišťuje kraj.

„Díky poptávkové dopravě můžeme vyřešit hned celou řadu problémů, zejména obsluhu vybraných oblastí večer nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly. Benefitem tohoto konceptu dopravy je rovněž fakt, že může efektivně využít menší vozidla, což umožňuje využití řidičů s řidičským oprávněním B místo D, kterých je na trhu práce dlouhodobý nedostatek,“ doplnil radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

Foto: Středočeský kraj

Cestu si lidé objednají přes PID Lítačka.

Ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar předpokládá, že v roce 2025 po novelizaci příslušných zákonů by se mohl tento inovační projekt nejen rozšířit co do míry flexibility, ale i plošně do dalších měst a obcí.

Jak na to?

V aplikaci PID Lítačka lez vybraný spoj rovnou objednat. U každého je tlačítko, které přesměruje na chatbota (virtuální chatovací asistent), který vyřeší vše potřebné. Pokud cestující nevlastní chytrý telefon, může zavolat na infolinku 221 228 088, kde je nonstop k dispozici voicebot (virtuální hlasový asistent), který se doptá na všechny informace potřebné pro vytvoření objednávky.

Pak autonomní algoritmus přepočítá všechny objednávky a, pokud je kapacita, naplánuje jízdu. To vše se děje v reálném čase.

Chatbot nebo voicebot sdělí výsledek plánování a zeptá se na potvrzení jízdy. Pokud ji potvrdíte, objednávka se uloží a vy se svou jízdou můžete počítat. Přijde vám také potvrzující SMS zpráva.

Ve chvíli, kdy se bude blížit příjezd auta, dostanete SMS zprávu s informacemi o vozidle.

Na koleje vyrazil první vlak RegioPanter s cestujícími, pojede z Prahy do Kralup

Domácí

Výběr článků

Načítám