Článek
„Nyní se voda na Sněžku a splašky dolů dopravují ve speciálních kontejnerech lanovou dráhou. Ročně jich odvezeme na 330 až 350 tisíc litrů. Studie na vybudování kanalizace už byla diskutována se správou národního parku, ale pak se ozvala polská strana se záměrem odkanalizování objektů na Sněžce do Karpacze s tím, že bychom se k projektu připojili,“ uvedl vedoucí provozu lanovky Jiří Špetla.
Dodal, že pro lanovou dráhu je tato varianta výhodnější než vedení trasy po české straně na Růžovou horu. Situaci také výrazně pomůže otevření budov meteostanice na polské straně, včetně restaurace a WC.
Projektová dokumentace by mohla začít vznikat začátkem roku 2025 s předpokládaným termínem dokončení projektu ve druhé polovině roku 2026. Většinu této dokumentace podle zástupců lanovky zajistí polský Institut meteorologie a vodního hospodářství a zbývající část na české straně Správa Krkonošského národního parku. Na financování stavby se bude podílet několik subjektů z obou stran hranice.
Zájem skoro jako před covidem
Stávající čtyřsedačková kabinková lanovky na Sněžku vozí turisty už víc než deset let. Provozuje ji společnost Lanová dráha Sněžka, jež je stoprocentně vlastněná městem Pec pod Sněžkou. Zájem o lanovku v současné době už téměř dosahuje čísel z doby před covidem.
V loňském roce ji využilo o 15 procent lidí méně než před pandemií, ovšem jak poznamenal náčelník lanovky Jiří Špetla, v tomto rozsahu se můžeme bavit spíše o vlivu počasí než o nižším zájmu. Podobná čísla jako loni evidují provozovatelé i letos.
„Například srpen byl velmi silný měsíc, přepravili jsme o sedm tisíc osob víc než loni. Sedmého srpna jsme také zaznamenali nejvyšší denní počet návštěvníků, celkem 1903. Naopak září bylo slabé. Největší vliv mělo počasí, povodně, úsek na Sněžku byl v provozu pouze šestnáct a půl dne,“ prozradil náčelník lanovky Špetla.
Záběry z Luční boudy: Tohle jsme tu ještě neviděli
Celkem zatím letos klesly počty přepravených osob asi o jedenáct procent.
„Například v únoru vypadl motor druhého úseku, celý měsíc propršel a nebyl tu sníh. Také byla prodloužena doba odstávky na jaře. Víc než měsíc. Bylo ale nutné provést první velkou revizi zařízení po deseti letech provozu,“ vysvětlil Špetla.
Dvousedačku nahradila kabinka pro čtyři
Původní dvousedačková lanovka na Sněžku zahájila provoz v roce 1949. V prosinci 2013 ji na úseku Pec pod Sněžkou - Růžová hora nahradila nová. Dokončení modernizace druhého úseku následovalo vzápětí, první turisté se až na vrchol Sněžky vyvezli v únoru 2014. Nové zařízení za více než 300 milionů korun nabízí turistům čtyřmístné kabiny místo dřívějších otevřených dvousedaček.
Dospělý zaplatí za cestu z Pece až na Sněžku a zpět 680 korun, pouze do mezistanice na Růžovou horu to je za 480 korun. Pojedete-li pouze ze Sněžky do Pece, stojí lístek 320 korun.