Hlavní obsah

Špiclování v autech mělo být absolutní. Stát chtěl fotit tváře celé posádky

Zakázka na on-line prodej elektronických dálničních známek, kvůli jejíž ceně musel skončit ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), nepoutala pozornost pouze cenou 400 milionů, ale i parametry. Ukazuje se, že špiclování řidičů, o němž minulý týden Novinky informovaly, mělo být rozsáhlejší a velmi sofistikované.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Měření rychlosti (Ilustrační foto)

Článek

Vedle značek projíždějících automobilů a uchovávání informací o průjezdech vozů měl systém pořizovat dvojici dalších fotografií. Tzv. přehledové snímky měly ukázat posádku automobilu, upozornil server SeznamZprávy s tím, že data měla být minimálně 24 hodin uchovávána pro případné potřeby bezpečnostních složek.

„Ten systém měl umět fotit registrační značky, z logiky vyplývá, že měl umět fotit i víc,“ potvrdil serveru exministr Kremlík.

Kremlíkův nástupce Karel Havlíček (za ANO) uchovávání dat o průjezdu vozů obhajoval s tím, že nejde o špiclování, ale o požadavek zpravodajských služeb.

Každá jízda, každý den. Neunikne nikdo. Stát bude přes elektronické dálniční známky špiclovat řidiče

Domácí

„Přeci to, že zpravodajské služby chtějí nějakou funkcionalitu, tak to není pro to, že by chtěly všechno vědět, ale protože někoho chrání. Chrání firmy, chrání veřejné instituce,“ uvedl Havlíček.

Babiš tvrdil, že o špiclování nejde

Termín špiclování se nezamlouval ani premiérovi Andreji Babišovi (ANO), který minulý týden během ústních interpelací tvrdil, že vláda při přípravě systému pouze respektovala požadavky tajných služeb.

Toustový chleba, špiclování, výlety do minulosti. Poslanci grilovali Babiše

Domácí

„Naše bezpečnostní služby mají požadavky, aby ochránily naše lidi,” tvrdil Babiš.

Že by BIS žádala o záznamy z kamer, odmítl minulý týden ve čtvrtek po jednání sněmovní komise pro kontrolu Bezpečnostní informační služby (BIS) její předseda Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). [celá zpráva]

Podle serveru však BIS při přípravě zakázky komunikovala se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) a specifikovala požadavky stran kvality pořizovaných fotografií. Doporučovala rovněž, aby se nejednalo o standardní otevřené výběrové řízení, ale oslovení konkrétních dodavatelů. To měl potvrdit i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ).

Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a měly by zcela nahradit dosavadní papírové kupony.

BIS nežádala o záznamy z kamer v zakázce na dálniční známky, tvrdí Bělobrádek

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám