Hlavní obsah

SPD se bojí nové konkurence. Chce lovit voliče jako Turek

Přes 46 tisíc voličů SPD z eurovoleb v roce 2019 letos zůstalo doma, nebo dalo hlas jiné straně. Podle šéfa STEM Martina Buchtíka je to i proto, že jí vyrostla konkurence. Pro „okamurovce“ to krátce před krajskými a senátními volbami zapůsobilo jako alarm. Strana teď analyzuje, jak podobnému fiasku předejít. Svou kampaň chce přesunout víc na internet.

Foto: Jaroslav Svoboda, ČTK

Zleva Zuzana Majerová, Ivan David (SPD), Tomio Okamura (SPD), Radim Fiala (SPD) a Petr Mach (SPD) během tiskové konference hnutí Svoboda a přímá demokracie po volbách do Evropského parlamentu

Článek

„Není to katastrofa, ale zklamání to je. Je to pro nás zpráva, že teď musíme co nejvíce zapracovat ve prospěch občanů této země, co nejvíce bojovat o posílení důvěry občanů. Musíme dát lidem co nejjasnější zprávu, že jim chceme pomoci zlepšit životy. Jiný plán nemám,“ řekl Novinkám a Právu předseda SPD Tomio Okamura.

Připomněl, že před pěti lety volilo stranu přes 216 tisíc lidí, letos to bylo jen 170 tisíc. Pro stranu tak nepřišel hlasovat její každý pátý volič z roku 2019. Rozdíl mezi oběma volbami byl i ten, že zatímco v roce 2019 strana kandidovala samostatně, letos to bylo v koalici s Trikolorou. To však pro Okamuru neznamená, že by se na spolupráci mělo něco změnit.

Vítězové a poražení: Turek, Konečná i Pekarová slaví, Kolaja a Okamura řeší, co dál

Eurovolby

SPD si k tomu nechává zpracovat i analýzu, která jí má ztrátu hlasů nasvítit. Lídr do evropských voleb Petr Mach míní, že strana oproti konkurenci, například motoristovi Filipu Turkovi, kampaň nedokázala vést na internetu a sociálních sítích.

„Měli jsme slabší marketing oproti konkurenci, například jsme nebyli přítomni v nových médiích typu podcasty,“ poznamenal Mach.

Mach: SPD působí jako establishment

Právě internet a podcasty si uměl týdny před volbami podmanit lídr Přísahy a Motoristů Filip Turek, který získal přes 10 procent voličů, zatímco SPD s Trikolorou jen 5,7 procenta.

Soutěž o voliče mezi euroskeptickými stranami, kam se zařadila i koalice Stačilo! Kateřiny Konečné, která získala 9,5 procenta, SPD také neprospěla. „Byla silná konkurence stran kritizujících migrační pakt a green deal a hlasy se rozdělily. SPD (a já jako lídr) také pro některé voliče působila jako součást establishmentu,“ dodal Mach.

Analýza STEM podle Buchtíka ukázala, že SPD nedokázalo své voliče přimět přijít k volbám. Značná část těch, kteří přišli, se navíc rozhodli až v posledních 24 hodinách.

„Menší část volila Filipa Turka a Kateřinu Konečnou, tedy Přísahu s Motoristy a Stačilo!“ poznamenal. „Elektorát SPD se nerozpadl. Ale voliči mohou SPD ubýt, když se v eurovolbách ukázalo, že na politické scéně existuje nová nabídka. Frustrace lidí ze stávajících stran je velká a hledají něco nového,“ myslí si Buchtík.

Předsedkyně Trikolory Zuzana Majerová míní, že vinu nesou všichni za to, že nedokázali lidem vysvětlit, aby k volbám přišli. „Nedokázali jsme voličům říct, že Evropský parlament se nás týká, vzhledem k tomu, že přes 80 procent zákonů jdou z něj. Naši voliči vzali volby s despektem. Často od nich zazněly hlasy, proč kandidujeme do europarlamentu, když nechceme v EU být,“ poznamenala Majerová.

Politolog: Eurovolby byly studená sprcha pro vládní koalici

Eurovolby

Související články

Výběr článků

Načítám