Hlavní obsah

Jen trochu šťouchli a spadlo to. V Praze bourají část Libeňského mostu

Aktualizováno

V pražské Libni u Voctářovy ulice začaly bagry ve čtvrtek ráno demolovat most. Jde o část soustavy Libeňského mostu, takzvaný most inundační, u něhož se s nahrazením novou konstrukcí počítalo. Stav byl ale horší, než se myslelo.

Zahájení hlavních bouracích prací na uzavřené části Libeňského mostuVideo: Novinky

Článek

Když se už ve středu podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) při přípravách bourání do konstrukce „trochu šťouchlo, začalo to padat“. Konstrukce se začala hroutit, práce bylo třeba urychlit.

Podle náměstka ředitele Technické správy komunikací Josefa Richtra práce začaly odstraňováním zábradlí, pak oblouk s rozpětím kolem 48 metrů spadl. „Jsou to velmi labilní konstrukce, když nejsou zatížené. Jakmile nejsou zatížené, kolabují,“ řekl Richtr.

Protože si rizika stavbaři byli vědomi, zaplnili nejprve prostor pod obloukem zeminou a stavebním materiálem. Nikomu se nic nestalo. Tato část celého soumostí byla uzavřená od ledna.

„Bude následovat demolice mostu nad ulicí Štorchova, potom se bude demolovat most přes Voctářovu. Demolice by měla být hotová v září, potom se bude v rozsahu demolice stavět nové soumostí. Bude to trvat zhruba dva roky,“ uvedl Hřib.

Inundační most, jehož šířka sloužila průtoku vody v původním korytě Vltavy, má být postaven jako volná replika podle projektu, na němž se podílel architekt Petr Tej. Stavba zatím podle Richtra povolena není.

Foto: Petr Tej, Novinky

Vizualizace budoucí podoby bouraného mostu.

„Obnažíme základy inundačního mostu a na nich pak budeme pokračovat dál po schválení v povolovacím procesu. Pevně doufám, že se nám povolení podaří získat, abychom mohli začít s výstavbou,“ řekl Richter. Demolice se podle něho řídí starším dokumentem, který se týká celého soumostí, tedy šesti mostů včetně nejcennější části mostu nad Vltavou.

Most byl postaven k desátému výročí republiky v roce 1928 podle návrhu architekta Pavla Janáka s kubistickými prvky.

O jeho rekonstrukci se dlouho vedl boj, dřívější vedení Prahy ho totiž chtělo nahradit konstrukcí dálničního typu. I když se ukázalo, že po sto letech bude třeba jít až na pilíře, vzniknout by měla replika. Podle bývalého primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě), který v minulém období celou investici připravil, tak vznikne staronový most.

Další práce se projektují, zatím nelze říci, kdy bude celý Libeňský most, včetně jeho části nad Vltavou, opraven. A kdy tedy mezi Libní a Holešovicemi pojedou zase tramvaje, ne pouze náhradní autobus.

Související témata:

Výběr článků

Načítám