Článek
Opatření v prvních třech březnových týdnech roku 2021 zakazovalo lidem opustit území okresu, kde mají trvalý pobyt nebo bydliště s výjimkou například cesty do zaměstnání či k lékaři. Zemědělec v žalobě poukazoval na to, že na jaře má práci na polích a mezi okresy se chce pohybovat svobodně. Navíc prý nevěděl, jak má v terénu zjišťovat, kudy vede hranice okresů. Podle stížnosti ho navíc obtěžovalo si psát prohlášení a zpovídat se hlídkám na silnicích.
Městský soud v Praze a Nejvyšší správní soud se věcně odmítly jeho žalobou zabývat s odkazem na to, že vládní opatření je takzvaný jiný právní předpis a nelze jej napadnout žádnou z žalob podle soudního řádu správního. Soudy se mohou zabývat případně až použitím opatření v konkrétní situaci, kdy se opatření negativně projeví v právech jednotlivce v podobě správního rozhodnutí, případně nějakého pokynu či donucení.
Nenávist na internetu je třeba potírat, odmítl Ústavní soud stížnost „žertujícího“ hatera

Podle pléna ÚS se soudkyní zpravodajkou Miladou Tomkovou byl postup justice v pořádku, přičemž upozornila, že o zrušení zákonů a jiných právních předpisů rozhoduje pouze ÚS.
„Tuto pravomoc ÚS nemohou krajské soudy obcházet tím, že sice formálně vzato nebudou rozhodovat o zrušení právních předpisů, ale dovodí si pravomoc rozhodovat o právních předpisech jako o zásazích,“ vysvětlila Tomková.
„Žalobou podle soudního řádu správního se tedy přímo proti krizovému opatření jako právnímu předpisu bránit nelze, a to ani tak, že se napadnou jeho přímé ,účinky‘, ,důsledky‘ apod. Bránit se lze proti konkrétnímu a individualizovanému zásahu, k němuž na podkladě krizového opatření mohlo dojít, a proti jiným orgánům veřejné moci, než je vláda v pozici orgánu, který krizové opatření jako právní předpis přijal,“ popsala Tomková s tím, že muž se tak teoreticky mohl soudně bránit vůči silničním kontrolám, což však neučinil.
Ústavní soud nezrušil pandemický zákon, jen jeho část

Plénum navíc dodalo, že samotné trvání nouzového stavu záviselo na vůli Poslanecké sněmovny a jednotlivá opatření mohla být napadena poslanci či senátory právě u ÚS.