Hlavní obsah

Soukromá rádia rozjela kampaň proti vyšším rozhlasovým poplatkům

Zvýšení koncesionářského poplatku pro Český rozhlas o deset korun kritizují rádia sdružená do Asociace provozovatelů soukromého vysílání. Ta proti vládnímu návrhu rozjela kampaň, ve které veřejnost vyzývá k bombardování poslanců a senátorů dopisy, v nichž záměr zvednout poplatky za veřejnoprávní rozhlas odmítne.

Foto: Novinky

Asociace soukromých rádií rozjela kampaň proti vyšším poplatkům pro Český rozhlas.

Článek

„Vláda místo zákona, který by posiloval nezávislost a transparentnost Českého rozhlasu, předkládá návrh, který Český rozhlas pouze zdražuje a přenáší toto břemeno na občany a firmy,“ uvádí asociace.

„Před navýšením poplatků nebyl proveden žádný hloubkový audit hospodaření Českého rozhlasu, který by doložil efektivitu jeho výdajů. Bez těchto informací není možné obhájit navýšení poplatků a požadovat další finanční příspěvky od občanů a firem,“ dodává.

Zvýšení koncesionářských poplatků většina lidí odmítá

Domácí

Asociace, do které patří například rádia Evropa 2, Country Rádio, Rádio Impuls, Frekvence 1, Hitrádio Faktor, Rádio Blaník, Radio Beat a další, tvrdí, že se snažila do diskuze o koncesionářských poplatcích zapojit, byla však ignorována.

„Navýšení poplatků není spojeno s jasným vymezením, co má veřejná služba Českého rozhlasu zahrnovat. Stávající definice je zastaralá a neodpovídá potřebám moderního mediálního prostředí. Navýšení financování by mělo přijít až poté, co bude veřejná služba přesně definována a kontrolovatelná,“ píše také asociace.

Veřejnost proto na stránkách dopisposlanci.cz vyzývá, aby se zapojila do posílání dopisů poslancům a senátorům, které navýšení koncesionářských poplatků odmítnou. Na stránkách pak asociace zveřejnila e-mailové adresy všech zákonodárců.

Maily už prší i do Senátu

„Dneska mi celý den chodí velmi osobní maily. Jejich pisatelé jsou často tak rozrušení, že ani nestihnou vyplnit všechny kolonky v předepsaném formuláři,“ upozornil na kampaň na sociální síti X senátor David Smoljak (STAN).

Vedení Českého rozhlasu se proti kampani ohradilo. „Vedení Asociace provozovatelů soukromého vysílání tímto v praxi předvádí, jak lze masivně zneužít denní dosah svých médií pro prosazení vlastních cílů a vytvoření nátlaku na Poslaneckou sněmovnu a Senát,“ uvedl šéf Rozhlasu René Zavoral.

Návrh zákona, který zvyšuje koncesionářské poplatky pro Český rozhlas o 10 a pro Českou televizi o 15 korun, mají na stole poslanci. Lidé, kteří vlastní televizi či přijímač, by měli platit rozhlasu 55 korun a ČT 150 korun měsíčně.

Vládní novela kromě toho uvádí, že hlavními úkoly veřejné služby má být kromě poskytování objektivních, ověřených, vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů také „přispívání k postupu proti dezinformacím při respektování svobody slova“.

Nově mají poplatek platit i všechny domácnosti, které sice nemají televizi či rádio, ale používají takzvaný chytrý telefon, tablet či počítač. Dosud se platily poplatky jen za přístroj, který přijímá rozhlasové či TV vysílání. Toto rozšíření by mělo oběma veřejnoprávním médiím přivést podle odhadů 600 tisíc nových poplatníků.

Česká televize by díky zvýšení poplatků měla získat příští rok navíc do rozpočtu 865 milionů korun, Český rozhlas o 331 milionů korun víc. Od roku 2008 se televizní poplatek nezvedl, v případě rozhlasu dokonce od roku 2005.

Poplatky za letáky se nemají vztahovat na politické kampaně. Obchodníky to štve

Ekonomika

Výběr článků

Načítám