Článek
„Překročení povolené rychlosti řidičem jedoucím po hlavní silnici může mít pouze omezený význam, a to v podstatě jen z hlediska míry následku vzniklého ze střetu, za který primárně odpovídá řidič vozidla přijíždějícího z vedlejší silnice. Tyto zásady vyplývají z toho, že porovnají-li se povinnosti obou řidičů, je povinnost dát přednost v jízdě kvalitativně vyšším stupněm povinnosti, než je povinnost dodržet limit dovolené rychlosti,“ stojí ve verdiktu senátu NS v čele s Jindřichem Urbánkem.
Soud se zabýval případem z prázdnin před třemi roky. Škoda Felicia, plně obsazená pěti lidmi mířícími na brněnské letiště k odletu na dovolenou, se střetla u Rosic s VW Passat řízeným třiatřicetiletým řidičem. Podle police jel řidič passatu po hlavní silnici stodvacetikilometrovou rychlostí v místě s povolenou osmdesátkou. Řidič felicie sice viděl na horizontu světla přijíždějícího auta, ale rozhodl se z vedlejší silnice odbočit v domnění, že má dost času. Passat ale do felicie narazil, výsledkem střetu bylo těžké zranění řidiče škodovky a lehká zranění jeho spolupasažérů.
„Stál jsem na křižovatce několik minut, dával jsem přednost. Když jsem si byl jistý, že mám dost času, vyjel jsem. Nemohl jsem čekat, že to auto pojede takovou rychlostí,“ prohlásil u soudu zraněný řidič.
NS rozsudky otočil
Řidiče passatu státní zástupce obžaloval z ublížení na zdraví a Městský soud v Brně ho potrestal podmínkou a ročním zákazem řízení. Rozsudek potvrdil i odvolací Krajský soud, NS ale oba rozsudky zrušil.
Podle jeho verdiktu pak Městský soud musel řidiče osvobodit a trestní stíhání bude mít naopak na krku zřejmě těžce zraněný řidič škodovky.
Podle verdiktu NS by totiž řidič passatu, byť nepřiměřenou rychlostí, bez jakékoli nehody křižovatkou projel.
Tento předpoklad podle soudců ale neplatí v případě, že by se auto po hlavní silnici řítilo natolik extrémní rychlostí, že by odbočující řidič neměl prakticky možnost na přibližující se auto zareagovat.