Hlavní obsah

Soud zrušil zákaz vjezdu kamionů do Prahy, magistrát vydal nový

Od loňska platil na příjezdových trasách do hlavního města zákaz vjezdu nákladních automobilů těžších než 12 tun, tedy kamionů. U Městského soudu v Praze však uspěla žaloba společnosti České přístavy a soud zákaz k letošnímu 30. září zrušil.

Foto: Policie ČR

Převrácený kamion u Jesenice

Článek

Aby se kamiony do Prahy opět nedostaly, vydal magistrátní odbor pozemních komunikací a drah nové opatření s téměř totožným zákazem. Umístil ho na úřední desky jednotlivých radnic, aby byla dodržena lhůta 30 dnů na připomínky.

Soud dal za pravdu žalobě, která tvrdila, že nebyly vymezeny příjezdové trasy k přístavům Smíchov, Holešovice a Libeň, a tak se kamiony dostanou jen do Radotína. Žaloba označila důvody rozhodnutí magistrátu ­o rozmístění značek v podobě zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun s tabulkou tranzit ­ za nepřezkoumatelné.

Plzeň zatrhla parkování kamionů v ulicích

Domácí

„Nebylo nijak kvantifikováno, jak významný imisní příspěvek k překročení imisního limitu představuje silniční automobilová doprava, natož aby bylo vyjasněno, jaký podíl z celkové dopravy připadá na nákladní vozidla nad 12 tun. Opatření je proto nepřezkoumatelné, neboť základní východisko, ze kterého odpůrce vyšel, není podloženo ani elementárními fakty či údaji o území, natož takzvanými tvrdými daty z oficiálních zdrojů,“ stojí v odůvodnění rozsudku z letošního dubna.

Magistrát se mohl bránit kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu, ovšem bez odkladného účinku. Zvolil však cestu nového zákazu. V něm úředníci podrobně rozebrali důvody. Zákaz má opět platit na ulicích Evropská, Drnovská, Na Radosti, Karlovarská, Poncarova, Cínovecká, Kbelská, a Podbělohorská, Strahovský tunel, Plzeňská, Vaníčkova, Roentgenova, Zahradníčkova a na křižovatkách Pražského okruhu.

Hluk, vibrace, ovzduší, opotřebení

Cílem je pro magistrát regulace negativních dopadů spojených s provozem těchto automobilů v intravilánu města. Má to vést k omezení hluku, vibrací, nadměrného opotřebení silnic, k větší ochraně ovzduší, plynulosti a bezpečnosti dopravy.

„Veškerý tranzit bude nucen využít pouze obchvatové komunikace Pražský okruh, Novopackou a podobně, čímž dojde k eliminaci zbytného závleku těžkých nákladních automobilů do zastavěných oblastí,“ argumentoval magistrát.

Proti tomu se vymezila už úspěšná žaloba, podle níž se emisní a hluková zátěž neřídí typem a velikostí auta, ale jeho stářím, pohonem, emisní třídou. Podle žaloby by měl magistrát volit měkčí, ne tak invazivní nástroj, tedy kategoricky vyloučit celý segment veřejné dopravy, těžkou nákladní dopravu jako takovou.

Magistrát nyní výjimky ze zákazu vjezdu zavedl. „Na území za touto dopravní značkou budou smět pouze ta nákladní vozidla, jejichž cílem je dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla, provozovny nebo obvyklého bydliště dopravce nebo řidiče,“ uvedl magistrátní odbor v novém opatření.

Projeli jsme Prahu s mobilním detektorem kvality vzduchu. Nebezpečí číhalo až doma

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám