Článek
„Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je pro dálnici D3 zásadním krokem. Potvrzuje se tím rozsudek Krajského soudu v Plzni, který již minulý podzim zamítl žaloby občanských sdružení proti vydané výjimce z ochrany podle zákona o ochraně přírody a krajiny,“ informoval Novinky středočeský mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiří Veselý.
Pro ministerstvo dopravy a ŘSD je dostavba dálnice jednou z priorit. Chybí celý úsek od napojení na Pražský okruh až po jihočeskou část. Dálnice by pak měla výrazně ulevit dopravě po frekventované silnici I/3 na Benešovsku, kde téměř denně kolabuje provoz a řidiči tráví spoustu času v kolonách. Stavba D3 přes Posázaví má však mnoho odpůrců. Ty, včetně jedenácti obcí z okolí dálnice, zastřešuje hlavně spolek Alternativa D3.
Hluk a ztráty vody
Jeho zástupci opakovaně upozorňují na několik negativních dopadů. „Dálnice by zničila mnoho přírodních hodnot, včetně zákonem chráněných druhů organismů a jejich biotopů,“ upozorňuje web Alternativy, podle něhož stále není o stavbě definitivně rozhodnuto. Odpůrci se obávají příliš vysokých nákladů na stavbu, hluku, prachu a ztrát vody tam, kde se plánují tunely a zářezy do krajiny.
„Obce mají se zásobováním vodou potíže už nyní, obzvláště v době sucha. Přislíbili jsme výstavbu vodovodních přivaděčů dříve, než bude samotná dálnice,“ připomněl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle ŘSD povolovací procesy směřující k vydání územního rozhodnutí mohou po rozhodnutí soudu naplno pokračovat a pro chráněné oblasti navrhli odborníci kompenzační opatření, aby se eliminovaly dopady stavby a provozu dálnice. „Všechny tyto kompenzace jsme představovali na mnoha veřejných jednáních s lidmi z dotčených obcí a měst,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Ze 60 kilometrů vede 7 pod zemí
Stavební úřad podle něj už vede k tomuto úseku D3 stavební řízení. Předpokládá, že úsek Voračice – Nová Hospoda se začne stavět koncem roku 2027. Stavba by měla trvat čtyři roky, odhad nákladů je 7,64 miliardy korun. Celá středočeská část D3 dlouhá přes šedesát kilometrů by měla být hotová v roce 2031. Řidiči budou na této trase trávit poměrně velkou část i pod zemí. Součástí složité stavby, zejména v členité oblasti Posázaví, je řada mostů a také sedm tunelů o celkové délce téměř sedm kilometrů. Záměr na středočeskou D3 schválila Centrální komise ministerstva dopravy, která počítá s investičními náklady 56,4 miliardy korun včetně DPH.