Článek
Zástupci obou obcí se již v minulosti obrátili na Krajskou hygienickou stanici (KHS) v Brně s žádostí o řešení problému. Podle nich je hlučnost provozu na obou komunikacích neúnosná. Tah Brno-Jihlava, tedy konkrétně komunikace II/602 Bosonohy a Troubsko přímo protíná.
„Je to neutuchající hluk, od kterého není pokoj dokonce ani o víkendech,“ řekla Novinkám starostka Troubska Markéta Bobčíková (Nezávislí společně pro Troubsko). Problémy vznikly v souvislosti se současným rozšiřováním D1, kdy se sousední silniční tah II/602 hojněji využívá. Denně přes obě obce projede podle starostky přibližně 20 000 vozidel.
Odmítli zahájit správní řízení
Hygienici odmítli na stížnost radnic zareagovat zahájením správního řízení. Zástupci obcí se proto obrátili na krajský soud. Podle verdiktu soudu hygienická stanice pochybila, když při posuzování problému vycházela z nesprávně stanovených limitů hluku. Navíc hygienici mylně tvrdili, že řízení v případě překročení limitů zahájit „může, ale nemusí“. Ředitel hygienické stanice David Křivánek Novinkám řekl, že rozsudek studuje a příští týden se k němu vyjádří.
Modernizace snížila hlučnost D1. Jako by byla doprava poloviční, tvrdí silničáři
„K porušování hlukových limitů docházelo už v minulosti, KHS ale nezákonně uplatňovala zvýšený limit pro tzv. „starou hlukovou zátěž“. Ten byl v době po podání žaloby zrušen. V současné době hluk z obou zmíněných silnic překračuje „standardní“ hygienické limity,“ řekl Novinkám advokát stěžovatelů Pavel Černý z kanceláře Frank Bold Advokáti.
Nesprávně stanovené limity hluku
Podnět k řešení nadměrného hluku podali společně v říjnu 2021 obec Troubsko, Spolek Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Bosonohách a městská část Brno-Bosonohy. Obyvatele obou lokalit by v budoucnu mohly před hlukem ochránit protihlukové stěny a nový obchvat.
Soud podle ČTK také uvedl, že aktuální hygienický limit je 68 decibelů přes den a 58 v noci. Právě dodržování úrovně těchto limitů tedy budou muset hygienici prověřit a případně problém řešit.