Hlavní obsah

Sotva budějovické nádraží otevřeli, musí zavřít jednu z hal

Další problémy provází zrekonstruované vlakové nádraží v Českých Budějovicích. Budova z roku 1908 sice patří po opravě mezi nejkrásnější v republice, ale práce se výrazně prodražily a po slavnostním otevření 5. února musí Správa železnic zavřít jednu ze dvou hal. Důvodem jsou další práce kvůli prošlapané podlaze.

Budějovické nádraží patří po rekonstrukci mezi ta hezčí v republiceVideo: Pavel Orholz, Právo

Článek

Jedná se o halu, která byla otevřena ještě během stavby před zpřístupněním hlavní budovy. „Zvýšená zátěž cestujících koncentrovaných celý jeden rok pouze v této hale a pokračující stavební práce způsobily částečné opotřebení povrchu, úpravou tak dojde k vizuálnímu sjednocení podlahy s nově otevřenou odjezdovou halou,“ vysvětlila Novinkám mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Rekonstrukce nádraží měla původně skončit už v roce 2022 a vyjít na 690 milionů korun. Nakonec se však náklady vyšplhaly na více než miliardu. Stavbařům dělala problémy hlavně spodní voda. Úprava podlahy se prý ale rozpočtu nedotkne.

„Je to v podstatně uplatnění reklamace. Firma to sjednotí na své náklady,“ vysvětlila Friebová. Tato vedlejší hala bude tak pro cestující uzavřená od 12. do 21. března. Cestující musí počítat však také s uzavřením nově postavené pasáže. „V severní pasáži se budou finalizovat úpravy komerčních jednotek pro potřeby jednotlivých nájemců, průchod pasáží proto bude 2. do 16. dubna uzavřen. Poté předpokládáme postupné zpřístupnění komerčních prostor,“ konstatovala Friebová.

Cena rekonstrukce budějovického nádraží se vyšplhala přes miliardu. Stavbařům dala zabrat

Domácí

Zhotovitelem stavby jsou firmy Metrostav, Edikt a Avers. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda vysvětloval už při slavnostním otevření v únoru, proč se stavba zpozdila a prodražila. „Nemile nás překvapilo, v jakém stavu byl základ této budovy, a také vysoká hladina spodní vody. Jedna z věží pak měla po druhé světové válce takovou degradaci a byla tak nevhodně opravená, že nás čekaly daleko větší zásahy,“ uvedl Svoboda.

Kompletní přestavba vyšla na miliardu a 53 milionů korun. 605 milionů by potom mohlo být splaceno díky žádosti z fondu Evropské unie. Práce probíhaly od roku 2020, stavbaři provedli obnovu střechy, fasády a interiérů. Vznikla také například nová pasáž na Lannovu třídu.

Začala přestavba smíchovského nádraží. Potrvá pět let

Domácí

Výběr článků

Načítám