Článek
„Sociální demokracii dala do pořádku své hospodaření. Nyní musíme udělat vše pro návrat do Sněmovny a úspěch v evropských a krajských volbách,“ řekl šéf SOCDEM Michal Šmarda.
Místopředseda Igor Bruzl počítá s celkovými náklady kampaní v příštích dvou letech ve výši přes 100 milionů korun. Z toho 10 až 15 milionů spolknou evropské volby v příštím červnu. „Většinu těchto peněz získáme transparentním a efektivním prodejem části nemovitého majetku. Zbytek lepším hospodařením s výnosným majetkem. Snad se podaří zajistit i sponzoring,“ dodal.
Prodej Lidového domu se nechystá
Jak pro Novinky doplnil Šmarda, SOCDEM chce prodat své nemovitosti v Olomouci, Plzni, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Jihlavě, Pardubicích, Břeclavi a Znojmě, nechystá se prodej pražského Lidového domu, královéhradecké Střelnice ani domu v Kladně. Ruku v ruce půjde se zbavováním se nemovitostí i propouštění personálu, který se o ně staral.
Volfová vyfoukla sociální demokracii značku ČSSD
Pro případné sponzory má strana od červnového sjezdu také přísná pravidla. „Nesmí nijak ovlivňovat politiku strany a jejich podnikání nesmí být v rozporu s hodnotami Sociální demokracie,“ uvedl místopředseda odpovědný za financování a majetek Josef Říha.
„Chceme slušnou politiku a odmítáme jakékoli černé nebo špinavé peníze. Ten, kdo nemá průhledné hospodaření, ten nemůže hájit zájmy slušných lidí,“ doplnil Šmarda.
V posledních měsících se jednalo o sponzoringu podnikatele Jana Barty, který v kampani podporoval současnou hlavu státu Petra Pavla. Barta se nakonec dohodl pouze na daru pro Masarykovu demokratickou akademii ve výši půl milionu korun. SOCDEM se s ním však zatím nedohodla. „Letos jsme ještě nepřijali žádný sponzorský dar,“ poznamenal Šmarda.
K aktivitě sociální demokraty motivovala jednání v Poslanecké sněmovně, která nyní straníci mohou sledovat pouze zpovzdálí, neboť od voleb 2021 v ní nemají žádná křesla.
„Pravicová vláda se chová naprosto asociálně, nezajímají ji osudy zaměstnanců, seniorů nebo mladých rodin. Populistická parlamentní opozice je nedůvěryhodná a nenabízí vládě alternativu. My ji přinášíme. Sociální demokracie vždy sehrála důležitou roli především v době krizí, z nichž Českou republiku dokázala úspěšně vyvést. Heslo Lidskost místo sobectví jsme zvolili, protože nejlépe vystihuje roli, jakou sociální demokracie chce hrát,“ míní Šmarda.
Kampaň bez mága
Kampaň podle Šmardy povede strana poctivě. Nebude spoléhat prý na žádného „marketingového mága“ po vzoru šéfa ANO Andreje Babiše, za jehož úspěchem podle mnohých médií stál jeho bývalý marketér Marek Prchal.
„Půjdeme do toho novým stylem. Nechceme používat metody politiků, jako je Babiš, Okamura atd. Chceme být poctiví, budeme do toho dávat sami sebe,“ popsal Novinkám šéf SOCDEM. Vsadit chce strana i na sociální sítě.
Zaorálek: Vládní koalice není demokratická, ohrožuje zemi
Odchodem ze Sněmovny strana přišla o významnou část státních příspěvků. S hospodařením jí tak pomáhají členové, kterým byly členské příspěvky zvýšeny z 500 na 600 korun pro pracujícího a na 300 korun pro důchodce.
Sociální demokracie v červnu změnila svůj název i zkratku, používá i nové logo. „Počítáme s tím, že složení kandidátek do evropských voleb představíme spolu s programem na začátku října. Ještě předtím proběhne programová konference strany,“ dodal Šmarda.
Domnívá se, že preference strany, které se v průzkumu pohybují okolo 4 až 5 procent, postupně rostou. „Jednoznačným cílem je uspět v nejbližších volbách a dostat se do první politické ligy,“ dodal.