Článek
Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) dal včera médiím k dispozici dokument z 11. dubna 2006 podepsaný tehdejším prvním místopředsedou vlády a ministrem financí Sobotkou. Tehdy šlo o nákup obrněných transportérů Pandur. Tehdy požádal ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU) resort financí, tedy Sobotku, o souhlas s cenou zakázky.
A Sobotka odpověděl, že financím nepřísluší souhlas udělovat, neboť nejde o „běžně obchodovatelné zboží, ale o vojenskou techniku a materiál pro zajištění obrany a bezpečnosti státu, u kterého nelze stanovit cenu podle zákona o oceňování majetku“.
Po světě také lítá mnoho letounů Casa, ale v konfiguraci vyžádané českou armádou jsou jeden typ.
Jenže policie se nyní opírá v kauze Parkanové právě o to, že ona si podle tohoto zákona posudek na cenu zpracovat měla.
„Vlasta Parkanová postupovala důsledně podle stanoviska prvního místopředsedy vlády a ministra financí Bohuslava Sobotky,“ řekl Právu Kalousek s tím, že na resortu obrany tudíž nikdo neměl důvod znalecký posudek vyžadovat. „Není to nic nového, tento dopis měla policie k dispozici a ve své žádosti se na něj také odvolává,“ reagoval pro Právo Sobotka.
Podle některých členů mandátového a imunitního výboru, kteří měli možnost se seznámit s policejní žádostí o zbavení imunity Parkanové, běží o to, že casy prý nelze považovat za vojenský materiál. Jak uvedl předseda VV Radek John, šlo o civilní letadla, která byla dovybavena podle potřeb armády. Cenová analýza tudíž byla nutná.
Kalousek na to pro Právo reagoval slovy, že to je „naprostý blábol“. Podle něj „vojenské letadlo má svou jasnou specifikaci a podléhá zákonu o obchodování s vojenským materiálem“.
Kalousek pro Právo dodal, „že zrovna tak jako po světě jezdí mnoho pandurů, ale o konfiguraci vyžádané českou armádou pouze jeden typ, tak po světě také lítá mnoho letounů Casa, ale v konfiguraci vyžádané českou armádou jsou jeden typ. Takže ve smyslu Sobotkova stanoviska nelze zpracovat znalecký posudek na cenu obvyklou“.
To podle Kalouska potvrzuje i rozhodovací praxe ministerstva obrany, vnitra i zpravodajských služeb za minulých dvacet let. „Konkrétně Radek John, když byl šéfem vnitra, nechal zadat 68 veřejných zakázek jedinému zájemci. Ani v jednom případě nenechal zpracovat znalecký posudek,“ tvrdí Kalousek a dodává: „Podle výkladu policie se tak dopustil 68 trestných činů. Já i pan poslanec Sobotka víme, že to pravda není, policisté si však myslí něco jiného.“
John tvrdí, že zakázka byla předražená, a proto by měl Omnipol neoprávněný zisk státu vrátit. „Tyto peníze jsou naprosto neodůvodněnou a tučnou kořistí Omnipolu ze zakázky armádních letounů Casa,“ dodal John.
„Nejsme tady od toho, abychom prováděli paralelní policejní vyšetřování,“ prohlásil šéf mandátového výboru Bohuslav Sobotka. Parkanová by podle něj proto měla být vydána, aby se mohla hájit před soudem.
Jednota TOP 09 se drolí?
Navzdory obraně TOP 09 se ale i v jejím poslaneckém klubu začíná jednota drolit. Vydání připustil už ve čtvrtek v ČT místopředseda klubu Stanislav Polčák slovy, že pokud má policie věc „vyfutrovanou“, bude těžké Parkanovou držet s imunitou.
Podle šéfa klubu Petra Gazdíka bude záležet na každém jednotlivci. „V otázkách svědomí, a vydání je věc svědomí, nechceme nikoho zavazovat, jak má hlasovat,“ řekl Právu. Sám si ještě počká na informace výboru.
Případné vydávání Parkanové, k němuž stačí většina přítomných poslanců, může být dramatické. ODS a TOP 09 mají dohromady 92 hlasů, stejný počet má ČSSD, komunisté a VV, kteří jsou pro zbavení imunity. Rozhodnout by tak mohla osmička nerozhodnutých poslanců LIDEM a osm nezařazených.
Někteří členové ODS přiznávají, že v situaci, kdy byl kvůli stejnému podezření už obviněn bývalý šéf sekce vyzbrojování ministerstva obrany Jiří Staněk, by nebylo rozumné Parkanovou nevydat. Mnozí ale čekají ještě na doporučení výboru. „V každém případě budeme ještě po policii požadovat doplňující informace,“ řekl Právu jeho místopředseda František Dědič (ODS).
Co napsal Sobotka Künhlovi |
---|
Ministerstvu financí nepřísluší v daném případě udělování souhlasu dle ustanovení § 12 odst. 4 a 5 zákona o majetku státu, který obsahuje odkaz na zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku, neboť se uvedený zákon na zmíněnou transakci nevztahuje. |
Stávající znění ustanovení |
§ 12, odst. 4 a 5 zákona o majetku státu nelze aplikovat na nákup movitých věcí v případě speciální a mimořádné zakázky státního významu. Odvolání na zákon Č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku není v tomto případě relevantní, neboť zákon se nevztahuje na oceňování zbraní. |
Zjištěnou cenu nelze podle zákona o oceňování majetku stanovit pro jiný majetek než nemovitý. |
Obvyklou cenu v případě speciální a mimořádné zakázky státního významu, kterou je vojenská technika a vojenský materiál pro zajištění obrany a bezpečnosti státu, nelze stanovit. |
Nelze ani předložit znalecký posudek na stanovení ceny obvyklé. Ocenění znalcem by bylo pouze jeho vlastním názorem, nikoliv obvyklou cenou. Tento majetek se totiž běžně (obvykle) neprodává. |