Článek
Tyto body poslanci přijali v usnesení, které schválili po debatě nad zprávou sněmovní vyšetřovací komise k pochybením při výstavbě dálnice D47.
Vyšetřovací komise ve své zprávě uvedla, že právě promlčení některých nároků Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vůči zhotovitelům staveb považuje za závažný problém. ŘSD by proto podle ní mělo objasnit, jak se to mohlo stát.
„Navrhl jsem, že by vláda měla přijmout usnesení, aby firmy a konkrétní osoby, které vykonávaly stavební dozor a zapříčnily škody státu, tak aby vláda vyvodila konkrétní odpovědnost těchto firem a aby ty firmy i ty fyzické osoby nadále nemohly vykonávat dozor u významných staveb a u státních zakázek a aby veškeré doklady byly archivovány po celou dobu stavby,” shrnul některé body svého návrhu usnesení, které Sněmovna schválila, poslanec Ludvík Hovorka (KDU-ČSL). Věří, že vláda usnesení nemůže brát na lehkou váhu.
„Stavba D47 je neuvěřitelný šlendrián, který se podařilo v ČR realizovat," uvedl pak Hovorka v plénu.
„Stát prohrál některé spory ne proto, že by neměl pravdu, ale z důvodů promlčení," dodal místopředseda komise a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). V otázce promlčení se podle něj konkrétní viníci najít dají. Podle zjištění komise přebíral stát všechny objekty na kontrolovaných poškozených úsecích s konstatováním, že jsou v pořádku a bez zjevných závad. Od převzetí tak nabíhaly záruční lhůty bez ohledu na možnost jejich využití, upozornila komise. U většiny kontrolovaných objektů proto záruční lhůta uplynula marně.
ŘSD nedodrželo pravidla údržby
Komise také uvedla, že při přípravě a stavbě dálnice D47 si ministerstvo dopravy s ŘSD nedostatečně rozdělily své role. Je to podle komise jeden z hlavních problémů souvisejících s touto dálnicí.
Firma Eurovia CS, která dálnici stavěla, ve svém stanovisku pro vyšetřovací komisi uvedla, že ŘSD mělo celou dobu podrobné informace o průběhu výstavby, materiálech a postupech. Při převzetí stavby ŘSD podle firmy na žalované vady a nedostatky neupozornilo. Z vyjádření předsedy představenstva společnosti Eurovia CS podle komise vyplynulo, že veškerý použitý materiál stanovilo a schválilo ŘSD. Pokud jde o poškození mostů, pak podle jeho názoru ŘSD nedodrželo pravidla údržby.
Vady vznikly na devítikilometrovém úseku u Ostravy. ŘSD kvůli tomu vede s Eurovií několik arbitráží. Až miliardové škody podle ředitelství způsobilo zvlnění povrchu na části D47 krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD nedodržela Eurovia domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá a tvrdí, že na stavbu použila pouze materiál, který si objednalo ŘSD.
Sněmovna zřídila komisi a zvolila její členy v říjnu 2014. Jejího předsedu Jana Birkeho (ČSSD) zvolila v dubnu 2016 a komise se poprvé sešla 3. května 2016. Z komise odešli dva poslanci nominovaní za ANO, poté ji opustila iniciátorka vzniku komise Olga Havlová z Úsvitu. Zatímco klub ANO dva nové poslance doplnil, klub Úsvitu pak své zastoupení v komisi neměl. Komise vyslechla sedm svědků.