Hlavní obsah

Sněmovna přehlasovala senátory, kývla na možnost konzervace málo využívaných železničních tratí

Málo využívané lokální železniční tratě bude možné konzervovat. Sněmovna v úterý večer odmítla návrh Senátu, který chtěl tuto možnost ze zákona vypustit. Poslanci přehlasovali senátory a drážní novelu schválili.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Zleva ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na schůzi Sněmovny

Článek

Z drážní novely o právech cestujících v železniční dopravě navrhli senátoři vypuštění možnosti konzervace málo využívaných místních železničních tratí. Obávali se jejich rušení bez náhrad.

Do novely se možnost konzervace tratí dostala na základě pozměňovacího návrhu poslanců v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Novela má především za cíl v souladu s unijními předpisy zlepšit práva cestujících.

Senátorka Hana Žáková (STAN), která návrh Senátu před poslanci obhajovala, upozorňovala například na hrozbu nedostatečné informovanosti starostů dotčených obcí.

Poslanci si po téměř sedmi hodinách schválili program schůze

Domácí

Tito starostové podle senátorky budou muset například sledovat webové stránky provozovatelů tratí, aby se o chystaném přerušení provozu dozvěděli předtím, než je osloví ministerstvo dopravy. Varovala také, že nepoužívané tratě budou chátrat a úspora peněz tak není jistá.

Ministr Kupka nový institut naopak hájil jako důležitý a hospodárný. „Bez takového institutu bychom v případě málo používaných nebo zcela nepoužívaných tratí jenom přihlíželi tomu, jak postupně chátrají,“ konstatoval.

Se změnou ale senátoři u poslanců nepochodili. I když pro jejich návrh hlasovalo 77 poslanců, 79 jich bylo proti. Nakonec je Sněmovna přehlasovala většinou. Vládní koalici podpořili svými hlasy i opoziční hnutí ANO a SPD, pro tedy hlasovalo 180 poslanců. Pouze tři se zdrželi.

Co konzervace znamená?

Konzervace má ušetřit vlastníkům peníze. Možnost využít navrhovaného omezení provozuschopnosti dráhy bude mít vlastník tratě. Podmínkou bude, že na trati dva roky po sobě klesl roční provoz pod 300 jízd osobní přepravy nebo 12 nákladních jízd.

Změna by podle dřívějšího vyjádření ministra Kupky neznamenala úplné zrušení trati a ušetřila by peníze pro zajištění provozuschopnosti dráhy, které celkově představují osm miliard korun ročně. Konzervace by umožnila snazší obnovení dráhy v budoucnu v případě, kdy by zájem na jejím provozování vzrostl.

Novela má na návrh vlády v souladu s nařízením EU především posílit práva cestujících na železnici. Budou si moci zakoupit bez příplatku jízdenku ve vlaku, pokud si ji nemohli zakoupit v železniční stanici. Změna zákona může například usnadnit přepravu handicapovaných cestujících nebo jízdních kol.

Oddávat snoubence by mohli také poslanci a senátoři

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám