Hlavní obsah

Smrtelné nehody cyklistů: Dva ze tří bez přilby

Dva ze tří usmrcených cyklistů nepovažovali za důležité použít při jízdě na kole ochrannou přilbu. Při začátku cyklistické sezony na tento fakt upozorňují policejní statistiky nehodovosti v Česku.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Zdaleka ne všichni cyklisté používají přilby. V případě nehody tak riskují mnohem vážnější zranění.

Článek

O tom, do jaké míry cyklisté přilby používají, vypovídá i skutečnost vysledovaná přímo v terénu v okolí Baťova kanálu na Moravě. Tato technická památka rozprostírající se na padesáti kilometrech není jen místem pro milovníky plavby, ale i častým cílem cykloturistů, kteří podél této vodní cesty využívají osmdesátikilometrovou cyklotrasu vedoucí od Kroměříže až po Hodonín.

Ročně k Baťovu kanálu přijíždí kolem stovky tisíc turistů, mnozí z nich na kolech. Ale zdaleka ne všichni mají přilby. Podle zjištění Novinek si přímo na cyklostezce hlavu nechrání zhruba třetina cyklistů. V některých případech bývají na kolech bez ochranné přilby nejen rodiče, ale i jejich děti.

„Přilbu si dávám, jen když jedu někam dál a po hlavní silnici, kde jezdí auta. Na cyklostezce se cítím bezpečně,“ vysvětlil postarší cyklista v Uherském Ostrohu na Slovácku.

Cyklisté při Baťově kanáluVideo: Aleš Fuksa, Novinky

To je ale podle policistů jeden z omylů, nebezpečí nehody je obdobné i na cyklostezkách, kdy může docházet ke srážkám nejen mezi cyklisty, ale i s in-line bruslaři či chodci. Následky pak bývají vážné.

Při loňských nehodách zemřelo po celém Česku 39 cyklistů, z toho 28 z nich nemělo v době osudové nehody přilbu. „Nehoda se může stát kdykoliv, kdekoliv a komukoliv, to znamená jak příležitostným jezdcům, tak i těm, kteří si myslí, že mají řídítka plně pod kontrolou,“ upozornil Jan Polák, ředitel českého Týmu silniční bezpečnosti, a dodal: „Nejčastější příčinou nehod zaviněných cyklisty je nezvládnutí řízení, následuje situace, kdy se řidič plně nevěnuje řízení.“

Foto: ZZS ZK, Právo

V tomto případě ochranná přilba cyklistovi ze Zlína zachránila život. Sama skončila na odpis.

Mít za jízdy nasazenou přilbu je v České republice povinné pro cyklisty do osmnácti let. Novinkou je od ledna povinnost použití přilby i u spolucestujícího cyklisty, tedy dítěte například v cyklosedačce. „Málokdy jsme v provozu narazili na dítě v cyklosedačce bez přilby. Ovšem běžně potkáváme dospělé cyklisty bez přilby, kteří dítě převážejí. Legislativní povinnost nemají, ovšem zodpovědnost mají obrovskou. Nejen za sebe, ale i za děti. Banální překážka a následný pád mohou mít pro cyklistu bez přilby vážné nebo tragické následky,“ varuje metodička dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Vážné zranění bez helmy a se sluchátky na uších

První letošní nehody cyklistů na sebe nedaly dlouho čekat. V kopcovitém terénu nad Zlínem tak v minulých dnech přilba zřejmě zachránila cyklistovi život. „Při pádu sice přilba skončila na odpis, ale ochránila jej i před vážným zraněním,“ sdělila mluvčí ZZS Zlínského kraje Gabriela Netopilová Sluštíková. Naopak další nehoda, tentokrát na Šumpersku, skončila těžkým zraněním mladé cyklistky, která bez přilby a se sluchátky na uších sjela z cyklostezky na silnici přímo pod kola automobilu. Se zraněním hlavy ji musel do nemocnice transportovat vrtulník.

Podle BESIP podstupují cyklisté s přilbou až 19krát menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. S pomocí ochranných přileb lze předejít 83 procentům fraktur lebky, 53 procentům zranění měkkých částí hlavy a 48 procentům poškození mozku. „Z medicínského hlediska tak asi nikdo nepochybuje o tom, že helma na kole dokáže zachraňovat životy,“ dodala mluvčí záchranářů.

Čtrnáctiletého chlapce na kole zabilo auto na přechodu. Hlavně jeho chyba, řekl soud

Krimi

Výběr článků

Načítám