Článek
„Musíte podepsat dodatek k vaší smlouvě o odběru elektřiny, chybí na ní uvedení odběrného místa,“ sdělila Petru Vostrému (jméno je změněno, skutečnou totožnost muže redakce zná) operátorka call centra. Jenže narazila na poučeného zákazníka, který moc dobře věděl, že má všechny smlouvy s firmou E.ON v pořádku.
„Řekl jsem paní z call centra, ať mi pošle mail, který patří této firmě, nebo mi zavolá z telefonní linky prokazatelně patřící E.ON. Bylo mi jasné, že by se z dodatku mohla nejspíš vyklubat smlouva s jiným dodavatelem elektřiny,“ vzpomíná pan Petr.
Podle něj ale volající jeho jednání neodradilo a pořád opakovala, že pošle zástupce firmy, aby věc vyřídil.
Pozor na dárky „zdarma“ |
---|
Energetičtí šmejdi působí v České republice už řadu let. Lidi lákají třeba na dárky „zdarma“. „Ve skutečnosti je to jen prostředek, jak obejít možnost vyvázat se ze smlouvy. Často jde o žárovky. Když se pak člověk rozhodne v rámci svého zákonného práva smlouvu zrušit, je mu za žárovky naúčtován nesmyslně vysoký poplatek v řádu tisíců korun,“ upozornil Právo mluvčí ČEZ Roman Gazdík. |
Jindy podvodníci neváhají nechat si podepsat v podstatě bianco šek, tedy plnou moc k blíže nespecifikovaným úkonům, a k tomu na dobu neurčitou. Tyto plné moci navíc obsahují u některých obchodníků pasáž, která říká, že i v případě, že by zákazník později svoje rozhodnutí změnil a nepřál si k tomuto dodavateli přejít, musí být přechod dokončen. To je ve smlouvě pojištěno vysokými pokutami v řádu tisíců. |
Velké společnosti na trhu se proto rozhodly spojit na ochranu spotřebitelů a v červenci uzavřely deklaraci se závazkem, že své zprostředkovatele kontrolují a podobné neetické chování netolerují. Lidé by si proto měli vždy ověřit, kdo za nimi s nabídkou přichází a jaké má podmínky. |
„Spustil na mě zhurta“
Později tak Petrovi Vostrému zavolal kolega operátorky, který se představil jako Karel P. ze společnosti E.ON. „Spustil na mě zhurta, jak je možné, že jsem si dovolil odmítnout jejich operátorku. Zopakoval historku o nutnosti podpisu dodatku smlouvy, a když jsem trval na tom, že chci oficiální mail od firmy E.ON, že s někým, kdo mi volá z neznámého mobilu, debatovat nebudu, vytáhl další trumf: když prý dodatek nepodepíšu, odmontují mi elektroměr,“ řekl pan Petr.
Ani tento „prodejce elektřiny“ neuspěl, naopak Vostrý se dotázal E.ONu, zda muž, který mu volal – číslo jeho telefonu se mu ukázalo na displeji mobilu – je opravdu jejich zaměstnancem. Odpověď dostal za pár dní a nepřekvapila ho.
„Karel P., který Vás kontaktoval, aby Vám něco nabídl, rozhodně nebyl od nás. Stává se, že takto vystupují zástupci konkurenčních společností, což není fér ani pro Vás, ani pro nás. Jenže ať děláme, co děláme, zatím se s takovým jednáním pořád setkáváme. U naší společnosti máte sjednanou smlouvu pro místo spotřeby na Vaší adrese,“ odpověděla Soňa Hloušková ze Střediska služeb zákazníkům.
V ohrožení senioři
Podle mluvčí společnosti E.ON Martiny Slavíkové je klientů, kteří se na ně obrátí v souvislosti s nekalými praktikami různých zprostředkovatelů či obchodníků, ročně téměř 15 tisíc. „Často se přitom jedná o takzvané ohrožené skupiny, např. seniory nad 65 let věku. Telefonické uzavírání smluv, ani dodatků, v E.ONu nepodporujeme,“ uvedla.
„Hned, jak jsem dostal odpověď ze střediska služeb, vytočil jsem číslo údajného obchodníka, který souhlasil, že se mnou nedávno mluvil. Dokonce neprotestoval ani proti tomu, že mi chtěli odmontovat elektroměr, když nepodepíšu dodatek ke smlouvě. Když jsem mu ale sdělil stanovisko E.ON, nastal zlom,“ vypráví Petr. Dodává s tím, že Karel P. najednou začal říkat, že neví, o čem Petr mluví a že vlastně vůbec netuší, komu chtěl Petr volat.
„Neodpověděl mi ani na dotaz, za jakou firmu jedná,“ uzavírá muž, který odolal jednání, které by mohlo být podle právníků hodnoceno z pohledu E.ON jako nekalá soutěž. Tak to aspoň vidí Ondřej Preuss, zakladatel služby Dostupný advokát.
Může to být podvod
„Z pohledu spotřebitele je to podle mě skoro v trestněprávní rovině. V závislosti na celkovém dění se může jednat o podvod, méně pravděpodobné je pak vyhodnocení jako nebezpečné vyhrožování. Postup obchodníka by měl být postižitelný podle zákona o ochraně spotřebitele, například jako agresivní obchodní praktika, případně nekalá obchodní praktika,“ řekl Právu Preuss.
„Nekalé praktiky a jakékoli podobné problémy doporučujeme klientům vždy nahlásit na Energetický regulační úřad, případně se obrátit také na policii,“ dodává Slavíková.