Hlavní obsah

Služby domácích hospiců hradí pojišťovny čím dál více klientům

Důstojný, bezbolestný a v domácím prostředí, takový odchod ze světa si přeje většina lidí. Jen málokdo ví, že mu k tomu mohou dopomoci služby domácích hospiců, které jsou ve většině případů hrazeny ze zdravotního pojištění. Ročně pojišťovny uhradí domácí hospic tisícům pacientů, kteří jsou v péči rodiny nebo blízkých.

Foto: Domácí hospic sv. Zdislavy Třebíč

Mobilní hospic poskytuje komplexní služby v domově klienta.

Článek

„Vstup domácího hospice do života paliativních pacientů vždy znamená, že člověk přestane cítit nesnesitelnou a obtěžující bolest,“ vysvětlila úlohu služby ředitelka Domácího hospicu Jordán Marie Sovadinová.

Zdravotní pojišťovna hradí dospělým pacientům 30 dnů zdravotní péče v terminálním stadiu života. Z údajů Všeobecné zdravotní pojišťovny vyplynulo, že počet klientů v domácí hospicové péči meziročně roste, vloni se vyšplhal na 4700.

Některé hospice smlouvy s pojišťovnami nemají a je nutné počítat s příplatkem. I v případě hrazení pojišťovnou je však příplatek často požadován. Cena za služby se mezi poskytovateli liší, pohybuje se však v řádech stovek korun za den.

„Pokud pacient nespadá pod úhradu pojišťovny, rodina u nás zaplatí 250 korun za den, a to za intenzivní 24hodinovou péči,“ uvedla Sovadinová. Platba za péči však pokryje jen malé procento skutečných nákladů, které jdou do tisíců za den. V Domácím hospicu Jordán je to jen okolo sedmi procent.

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra vyčíslila náklady na jeden den hospicové péče u klinicky stabilního pacienta na 1766 korun, u klinicky nestabilního na 2281 korun.

Zbytek financí získává například Domácí hospic Jordán stejně jako většina podobných zařízení z darů veřejnosti, podpory obcí a měst nebo soukromých nadací. Naprostou většinu domácích hospiců v Česku zřizují neziskové organizace.

Mezi klienty domácích hospiců se podle Sovadinové dostávají lidé ze všech věkových kategorií i společenských vrstev. Jejich pomoc vyhledávají nejen senioři, ale pomáhají i mladistvým a dětem.

„Každá návštěva je hodně o komunikaci. Bavíme se o tom, jak se cítí nemocní i ti pečující. Plánujeme a připravujeme postup v případě komplikací, což zabraňuje panice v případné krizové situaci,“ uvedla k praktickému průběhu péče Sovadinová.

Boj za lepší dostupnost

Při zřizování a provozu hospicu je největší překážkou získat dostatek personálu. Organizace proto spolupracují s dalšími společnostmi, zvláště s odbornou Českou společností paliativní medicíny a Centrem paliativní medicíny.

„Teď jsme ve fázi, kdy se paliativní péči daří rozvíjet. Stále jsou však bílá místa, kde je péče z různých důvodů nedostupná,“ řekla Sovadinová.

Dále uvedla, že probíhají aktivní jednání se státem i s pojišťovnami. „Vize do budoucna je taková, že péče bude přístupná pro každého,“ zakončila.

Odborný tým hospicu poskytuje lékařskou, ošetřovatelskou, sociální i duchovní péči 24 hodin denně. Klíčová je také podpora pečujících osob v rodinách a pomoc s administrativou.

O zlepšení dostupnosti a šíření povědomí o službách mobilních hospiců se zasazuje organizace Fórum mobilních hospiců. Každoročně organizuje Papučový den, který letos připadne na 9. října.

Výběr článků

Načítám