Článek
Městský úřad zakázal manipulaci s dílem. V pondělí mělo začít balení a příprava na jeho transport do Prahy. Zde by mělo být vystaveno ve Veletržním paláci.
Městský úřad v Moravském Krumlově vydal předběžné opatření, které ukládá povinnost zachovat poslední pokojný stav Slovanské epopeje, což je podle starosty města Jaroslava Mokrého situace, která nastala rokem 1950, kdy byla epopej do Moravského Krumlova převezena, resp. od roku 1963, kdy byla vystavena.
Úřad vystupující v této roli jako instituce státní správy rozhodl podle pátého paragrafu Občanského zákoníku na základě žádosti, kterou mu hned v sedm hodin ráno předali zástupci dědiců Alfonse Muchy.
„Jménem advokátní kanceláře Vladimír Jablonský, zastupující Geraldinu a Johna Muchovy, jsem dnes předal příslušnému městskému úřadu žádost o rozhodnutí, zakazující manipulaci s dílem. Hlavním důvodem je nesouhlas s převozem. Klienti tvrdí, že jsou oprávněni takto jednat, protože vlastníkem díla zůstal Alfons Mucha, který zemřel. Epopej nebyla zahrnuta do pozůstalosti,“ řekl advokátní koncipient Roman Koucký.
„Ještě před týdnem jsem dojednal s Galerií hlavního města Praha smlouvu o spolupráci v dobré víře, že epopej patří Praze. Podle dnešního podání se ukázalo, že nikoliv. To mění situaci,“ řekl starosta Moravského Krumlova Jaroslav Mokrý (ODS). Zdůraznil, že rozhodnutí není jeho dílem.
Epopej tvoří následující plátna: |
---|
1. Slované v pravlasti |
2. Slavnost Svantovítova na Rujáně |
3. Zrušení nevolnictví na Rusi |
4. Bratrská škola v Ivančicích |
5. Hájení Sigetu proti Turkům Mikulášem Zrinským (1566) |
6. Kázání Mistra Jana Husa v kapli Bethlémské (1412) |
7. Zavedení Slovanské liturgie na Velké Moravě |
8. Po bitvě u Grunwaldu (1410) |
9. Car Simeon Bulharský (889 - 927) |
10. Jan Milíč z Kroměříže |
11. Schůzka na křížkách (1419) |
12. Přemysl Otakar II., král Železný a Zlatý (1253 - 1278) |
13. Štěpán Dušan Srbský a jeho korunovace (1346) |
14. Petr Chelčický |
15. Jan Ámos Komenský, učitel národů |
16. Mont Athos (Svatá Hora) |
17. Po bitvě na Vítkově (1420) |
18. Jiří z Poděbrad, král obojího lidu (1458 - 1471) |
19. Přísaha "Omladiny" pod slovanskou lípou 1894 |
20. Apotheosa z dějin Slovanstva |
Podle Mokrého se dá na epopej pohlížet jako na takzvanou ležící pozůstalost, tedy věci, u nichž není určen vlastník. „Darovací smlouva sice je podle některého názoru platná, ale není účinná. Účinku by nabyla, kdyby Praha splnila podmínku a vystavěla pavilón pro epopej, což se nestalo. Aby nabyla právní moci, musí být platná a účinná. Proto je to důvodné podezření, že epopej vlastníka nemá a musí jej určit soud,“ domnívá se starosta, který o dění v pondělí informoval Johna Muchu, pobývajícího v Itálii.
Vlastníka epopeje určí soud. Do rozhodnutí má její pobyt na Moravě chránit rozhodnutí moravskokrumlovského městského úřadu, jenž v tomto případě reprezentuje výkon státní správy. Podle Mokrého bude epopej nadále vystavena veřejnosti, zakízat to údajně může pouze soud.
Z Prahy v pondělí ráno vyjeli pracovníci galerie do Krumlova, seznámí je se situací.
Proti stěhování cyklu 20 pláten v neděli ve městě protestovalo zhruba tisíc lidí. [celá zpráva]
Odpůrcům stěhování vadí to, že dílo bude umístěno v provizoriu. Mucha totiž pro epopej žádal postavení speciálního výstavního pavilonu v Praze. Dosud ale nebyl vybudován.
Kvůli snaze odstěhovat Slovanskou epopej z Moravského Krumlova do hlavního města svolal jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) na úterý mimořádné jednání krajské vlády. „Uskuteční se mimořádná schůze Rady Jihomoravského kraje ke kauze stěhování Slovanské epopeje z Moravského Krumlova do Prahy,“ sdělil Hašek Právu s tím, že krajská samospráva k celé věci vydá jasné a jednoznačné stanovisko.
Anketa
Případ Slovanské epopeje
Za Slovanskou epopejí se skrývá kolekce dvaceti obřích pláten. Alfons Mucha je připravoval a tvořil osmnáct let. Do díla se pustil v roce 1910 a pro vznik obrazů podnikl několik studijních výprav po slovanských zemích Evropy. Na svých obrazech pak zachytil témata ze slovanské mytologie a výjevy z českých dějin.
Alfons Mucha své dílo odkázal Praze. Kladl si ovšem podmínku, že plátna budou vystavena ve zvlášť postavených prostorách, aby vynikla jejich monumentálnost. V roce 1950 padlo rozhodnutí vystavit dílo na zámku v Moravském Krumlově a plátna skončila na Moravě. Zámek ale užívala armáda a tak až od roku 1963 byla celá kolekce zpřístupněna a přetrvala na zámku i po jeho prodeji společnosti Incheba. Již řadu let ale do města docházely signály, že se pražský magistrát vynasnaží vystavit díla v Praze. Moravskokrumlovským pak paradoxně „pomohly“ ničivé povodně roku 2002, kdy měla Praha jiné starosti, než starat se o výstavbu nových prostor pro epopej. Pavilon pro epopej není dodnes vystavěn.