Článek
Stroje se zastavily. Zaměstnanci měli přestávku nebo pokračovali tam, kde mohli pracovat i bez elektřiny. Tak to vypadalo 18. září 2008 kolem 11. hodiny dopoledne na huti sklářského gigantu Crystalex v Novém Boru.
Dodávka elektřiny se výstražně na jednu hodinu přerušila. Sklářská skupina Bohemia Crystalex Trading (BCT), do které spadal i novoborský závod, totiž dlužila za elektřinu stovky milionů. O čtyři dny později, 22. září 2008, podala BCT sama na sebe návrh na zahájení insolvenčního řízení. Tak začal pád Crystalexu, který vyvrcholil po Novém roce 2009 úplným zastavením výroby.
V souvislosti s krachem sklářského kolosu došlo k události, o níž se mluvilo jako o největší kulturně-historické ztrátě v dějinách Nového Boru. Součástí konkurzní podstaty se v insolvenčním řízení totiž stala i sbírka unikátních sklářských děl, vytvořených během mezinárodních sympozií pořádaných mezi lety 1982 a 2006 právě pod záštitou Crystalexu.
Sbírka, jejíž součástí jsou díla od zhruba 500 autorů z celého světa, vznikala postupně. Umělci, účastnící se novoborských sympozií, měli za povinnost vždy jedno dílo vytvořené na sympoziu věnovat právě do této sbírky. Postupně se tak nahromadilo více než 1500 děl od velmi slavných jmen včetně tuzemských hvězd jako Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová, René Roubíček či Ivo Rozsypal.

Jedno z děl, které je součástí unikátní sbírky skla.
Sbírka byla do roku 2011 uložena na zámku Lemberk, kde si skleněné unikáty mohli prohlížet návštěvníci. Po krachu Crystalexu ji ale insolvenční správkyně prodala, aby umořila alespoň malou část dluhů po sklářském kombinátu.
Novým majitelem sbírky se stala Nadace Josefa Viewegha, tedy nadace, jejímž zakladatelem byl otec známého spisovatele Michala Viewegha a jejímž hlavním cílem byla rekonstrukce slavné sklářské huti František v Sázavě. Sbírka tak v roce 2011 opustila zámek Lemberk a vypadalo to, že na Českolipsko se už nikdy nevrátí.
Pohnutý osud slavné sbírky
- Původně ji tvořilo přes 1500 artefaktů, vytvořených sklářskými výtvarníky na Mezinárodních sklářských sympoziích IGS v Novém Boru v letech 1982 až 2006, dnes čítá sbírka zhruba 1200 děl;
- obsahuje díla od 500 autorů z celého světa, jejich povinností bylo jedno dílo vytvořené na sympoziu věnovat do sbírky, ve sbírce jsou např. díla Stanislava Libenského, Jaroslavy Brychtové, Reného Roubíčka či Iva Rozsypala;
- majitelem sbírky byl sklářský kolos Crystalex Nový Bor, ten ale skončil v roce 2009 v insolvenci a konkurzní správkyně sbírku v roce 2011 prodala Nadaci Josefa Viewegha;
- sbírka byla původně umístěná na zámku Lemberk, po prodeji v roce 2011 se stěhovala do Čelákovic a odtud do Sázavy na Benešovsku;
- malou část sbírky měl mezi roky 2015 a 2024 zapůjčenou slavný sklář Petr Novotný, který díla vystavoval ve svém Novotný Glass Museu, některá díla se tak jeho zásluhou do Nového Boru dočasně vrátila, teď se vrátí sbírka celá.
Teď je všechno jinak. Na odkoupení sbírky se s nadací domluvil Liberecký kraj, který chce ztracené skleněné unikáty vrátit do Nového Boru a také je využít v rámci svého projektu Křišťálové údolí. Kraj by měl nadaci za sbírku zaplatit necelých 21 milionů korun. Nákup ale musí posvětit krajští zastupitelé, ti o tom budou rozhodovat na zasedání v úterý 29. dubna.
„Od začátku jednání o nákupu jsme s krajem v kontaktu a spolupracujeme s ním. Máme velkou radost, že to kraj koupí,“ řekl Právu a Novinkám starosta Nového Boru Jaromír Dvořák (Starostové pro Liberecký kraj). „Sbírka už dnes není úplná, některá díla se poztrácela nebo rozbila, pořád ale čítá zhruba 1200 artefaktů. Připravíme pro ně prostory a nejen to, část sbírky ještě letos vystavíme, naše sklářské muzeum už na tom pracuje,“ dodal starosta.
Své stále místo by podle starosty měla sbírka v budoucnu najít v domě na náměstí v Novém Boru, který dnes využívá základní škola praktická pro žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby a často pocházejí ze znevýhodněného prostředí. Rozrůstající se škola by se měla totiž přestěhovat do budovy základní školy v Novém Boru – Arnultovicích.