Článek
Iniciativy se nyní chopilo Babišovo ANO, které chce sloučit branný a bezpečnostní výbor i proškrtat počet podvýborů. Argumentuje snahou šetřit. Pro tento návrh má podporu lidovců.
„Politika je umění možného. Jdeme do jednání s nastaveným principem a uvidíme, co se podaří prosadit. Pokud je idealista ten, kdo chce šetřit státní peníze, pak připouštím, že jsme idealisty,“ řekla Právu místopředsedkyně ANO Věra Jourová.
Po důkladnějším seznámení s parlamentními pravidly připustila, že jejich požadavek na redukci počtu komisí asi nemá moc šancí na úspěch.
Celkem šest z osmi komisí má totiž svůj původ v různých zákonech a nelze je sloučit nebo zrušit. Jde o komise pro kontrolu BIS, Generální inspekce bezpečnostních sborů, NBÚ, Vojenského zpravodajství či používání odposlechů a o volební komisi.
Padnout by tak mohly pouze komise pro práci kanceláře Sněmovny a pro rodinu a rovné příležitosti. Obě by se ale mohly podle Jourové přeměnit na podvýbory.
Matadoři skeptičtí
Protože ale komunisté přišli s nápadem, že by mohla vzniknout komise pro změny ústavy, je možné, že jeden orgán naopak přibude. „K ústavě se musíme stavět systémově, a tak bychom komisi, ve které by byly zastoupeny všechny parlamentní strany, zřejmě podpořili,“ uvedla Jourová.
Ne každý bohulibý a populistický nápad nově příchozích poslanců se ukázal už v minulosti jako dobrý
Parlamentní matadoři jsou k omezení počtu sněmovních funkcionářů skeptičtí. Někteří, byť neradi, ale přesto v tichosti přiznávají, že rozdělení co nejvíce funkcí mezi vlastní lidi znamená pro partaje zajištění loajality co nejvíce členů klubu.
„Ne každý bohulibý a populistický nápad nově příchozích poslanců se ukázal už v minulosti jako dobrý. Tak třeba naši poslanci na třicetihlavý výbor pro
obranu a bezpečnost chodili neradi, jednání se táhla dlouhé hodiny. Efektivní to rozhodně nebylo. Takže pokud se prosadí sloučení opět těchto dvou výborů, bude to pro zkušenější poslance za trest,“ komentoval pokusy o sloučení výborů šéf klubu TOP 09 Petr Gazdík.
Podle něho je z návrhů ANO vidět, že jim chybí parlamentní zkušenost. „V této své úporné snaze mi připomíná ANO někdejší VV, které také měly hodně návrhů, které už by asi po tříletém působení v parlamentu neopakovaly,“ řekl Gazdík Právu.
Bez funkce bylo jen 47 z 200 poslanců
Před třemi lety slibovala úspory bývalá koalice ODS, TOP 09 a VV. Při sněmovním parcelování prosadila, že výborů bude méně a každý z nich má nárok jen na tři podvýbory. A aby se nemnožili funkcionáři s tisícovými měsíčními příplatky, měli se předsedové podvýborů rekrutovat z místopředsedů výborů.
Podle platového zákona totiž v parlamentní matematice platí, že i kdyby měl zákonodárce deset různých funkcí, příplatek má pouze za jednu. Pochopitelně tu nejvyšší.
Kolik berou před zdaněním | ||
---|---|---|
funkce | plat | náhrady |
poslanec a senátor | 55 900 | 29 000 až 39400* |
předseda výboru, klubu, komise a delegace | 78 700 | 29 000 až 39 400 |
místopředseda výboru, předseda podvýboru | 67 300 | 29 000 až 39 400 |
místopředseda podvýboru | 61 600 | 29 000 až 39 400 |
místopředseda komory | 106 600 | 28 000 |
předseda komory | 150 100 | 30 100 |
Pozn.: *výše náhrad na dopravu, stravu a reprezentaci závisí na vzdálenosti místa bydliště od Prahy |
Jenže snaha po úsporách se poslancům vymkla z rukou. Před rozpuštěním dvousetčlenné Sněmovny zůstalo pouhých 47 lidí bez funkce, tudíž bez příplatku. Počet místopředsedů dolní komory se rozrostl z původních tří na čtyři a jeden z výborů – pro obranu a bezpečnost – který koalice s velkou slávou na začátku volebního období sloučila, po roce znovu rozdělila na dva.
Související téma

Poloprázdný jednací sál Sněmovny
Tehdy se hledala funkce pro šéfa VV Radka Johna. Ten byl po odchodu z čela ministerstva vnitra bezprizorný, což koalice napravila právě rozdělením výboru na dva. John pak stanul v čele bezpečnostního výboru. Avšak ne na dlouho. Po odchodu véčkařů z vlády ho koalice odvolala a nahradila představitelem TOP 09. K dalšímu avizovanému sloučení petičního a kontrolního výboru nikdy nedošlo.