Článek
Iniciativy se nyní chopilo Babišovo ANO, které chce sloučit branný a bezpečnostní výbor i proškrtat počet podvýborů. Argumentuje snahou šetřit. Pro tento návrh má podporu lidovců.
„Politika je umění možného. Jdeme do jednání s nastaveným principem a uvidíme, co se podaří prosadit. Pokud je idealista ten, kdo chce šetřit státní peníze, pak připouštím, že jsme idealisty,“ řekla Právu místopředsedkyně ANO Věra Jourová.
Po důkladnějším seznámení s parlamentními pravidly připustila, že jejich požadavek na redukci počtu komisí asi nemá moc šancí na úspěch.
Celkem šest z osmi komisí má totiž svůj původ v různých zákonech a nelze je sloučit nebo zrušit. Jde o komise pro kontrolu BIS, Generální inspekce bezpečnostních sborů, NBÚ, Vojenského zpravodajství či používání odposlechů a o volební komisi.
Padnout by tak mohly pouze komise pro práci kanceláře Sněmovny a pro rodinu a rovné příležitosti. Obě by se ale mohly podle Jourové přeměnit na podvýbory.
Matadoři skeptičtí
Protože ale komunisté přišli s nápadem, že by mohla vzniknout komise pro změny ústavy, je možné, že jeden orgán naopak přibude. „K ústavě se musíme stavět systémově, a tak bychom komisi, ve které by byly zastoupeny všechny parlamentní strany, zřejmě podpořili,“ uvedla Jourová.
Ne každý bohulibý a populistický nápad nově příchozích poslanců se ukázal už v minulosti jako dobrý
Parlamentní matadoři jsou k omezení počtu sněmovních funkcionářů skeptičtí. Někteří, byť neradi, ale přesto v tichosti přiznávají, že rozdělení co nejvíce funkcí mezi vlastní lidi znamená pro partaje zajištění loajality co nejvíce členů klubu.
„Ne každý bohulibý a populistický nápad nově příchozích poslanců se ukázal už v minulosti jako dobrý. Tak třeba naši poslanci na třicetihlavý výbor pro
obranu a bezpečnost chodili neradi, jednání se táhla dlouhé hodiny. Efektivní to rozhodně nebylo. Takže pokud se prosadí sloučení opět těchto dvou výborů, bude to pro zkušenější poslance za trest,“ komentoval pokusy o sloučení výborů šéf klubu TOP 09 Petr Gazdík.
Podle něho je z návrhů ANO vidět, že jim chybí parlamentní zkušenost. „V této své úporné snaze mi připomíná ANO někdejší VV, které také měly hodně návrhů, které už by asi po tříletém působení v parlamentu neopakovaly,“ řekl Gazdík Právu.
Bez funkce bylo jen 47 z 200 poslanců
Před třemi lety slibovala úspory bývalá koalice ODS, TOP 09 a VV. Při sněmovním parcelování prosadila, že výborů bude méně a každý z nich má nárok jen na tři podvýbory. A aby se nemnožili funkcionáři s tisícovými měsíčními příplatky, měli se předsedové podvýborů rekrutovat z místopředsedů výborů.
Podle platového zákona totiž v parlamentní matematice platí, že i kdyby měl zákonodárce deset různých funkcí, příplatek má pouze za jednu. Pochopitelně tu nejvyšší.
Kolik berou před zdaněním | ||
---|---|---|
funkce | plat | náhrady |
poslanec a senátor | 55 900 | 29 000 až 39400* |
předseda výboru, klubu, komise a delegace | 78 700 | 29 000 až 39 400 |
místopředseda výboru, předseda podvýboru | 67 300 | 29 000 až 39 400 |
místopředseda podvýboru | 61 600 | 29 000 až 39 400 |
místopředseda komory | 106 600 | 28 000 |
předseda komory | 150 100 | 30 100 |
Pozn.: *výše náhrad na dopravu, stravu a reprezentaci závisí na vzdálenosti místa bydliště od Prahy |
Jenže snaha po úsporách se poslancům vymkla z rukou. Před rozpuštěním dvousetčlenné Sněmovny zůstalo pouhých 47 lidí bez funkce, tudíž bez příplatku. Počet místopředsedů dolní komory se rozrostl z původních tří na čtyři a jeden z výborů – pro obranu a bezpečnost – který koalice s velkou slávou na začátku volebního období sloučila, po roce znovu rozdělila na dva.
Související téma
Tehdy se hledala funkce pro šéfa VV Radka Johna. Ten byl po odchodu z čela ministerstva vnitra bezprizorný, což koalice napravila právě rozdělením výboru na dva. John pak stanul v čele bezpečnostního výboru. Avšak ne na dlouho. Po odchodu véčkařů z vlády ho koalice odvolala a nahradila představitelem TOP 09. K dalšímu avizovanému sloučení petičního a kontrolního výboru nikdy nedošlo.