Článek
„Pokud se bude omezovat počet odučených hodin, přestanou některé školy dělit výuku na menší skupiny v češtině či matematice. Tyto věci žáky posouvají. Pomáhá to ke zvýšení šancí na přijetí na střední školy anebo těm, kteří potřebují užší pozornost,“ řekl Právu šéf Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.
„To jsou věci, které ke kvalitě opravdu spějí,“ dodal. Stejně tak mají školy možnost připravovat pro ročníky semináře zaměřené podle skupin různých zájemců.
Jakmile se však počet financovaných hodin sníží, řada ZŠ bude muset individualizované programy zrušit. Kolika škol se to dotkne, není stále jasné.
Ministerstvo školství rozděluje peníze podle počtu odučených hodin. Zároveň stanovuje strop. Resort proplácí jen skutečně odučené hodiny. Úspory mají plynout z toho, že v příštím školním roce bude strop stanoven níže. Podle posledních údajů využívají základní školy své možnosti v průměru na 92 procent. To znamená, že je vysoký počet těch, které se blíží stovce.
Bojujeme za naše děti, burcují odbory před stávkou ve školách
Spousta škol ale třeba nemůže využívat daných možností naplno, protože nemají prostorové možnosti, anebo na to nemohou sehnat učitele. O kolik se stropy financování budou snižovat, je zatím v připomínkovém řízení.
Za hlavu se chytají ředitelé středních škol, kde prvotní návrh ministerstva školství směřuje ke seškrtání hodin o 15 procent. Podle ministerstva školy využívají daných možností v průměru jen z 82 procent. Ale podle šéfa Unie školských asociací Jiřího Zajíčka je statistika zkreslená.
„Je řada škol, které praktickou výuku provádějí ve firmách, kde působí instruktor placený danou firmou. A tyto hodiny ministerstvo nemůže vidět. V jedné škole z Karlových Varů je odučeno kolem 90 procent, ale pro ministerstvo se vykazuje jen 77 procent,“ popsal Právu.
Přestanou se dělit hodiny češtiny či matematiky
Na navrhovaném omezení by tedy byly bity školy, které vedou praktickou výuku ve svých prostorách s mistrem placeným z rozpočtu školy. „To by pak mohly praktickou výuku zrušit,“ uvedl. Navíc ani školy, které posílají žáky do firem, nemají jistotu, že to tak bude i v příštím roce.
Zajíčkova střední odborná škola by pak například musela seškrtat výuku němčiny a francouzštiny. Kromě angličtiny jsou druhé cizí jazyky na SŠ pouze doporučeny, ale zároveň v praxi vysoce žádány.
Gymnázia by mohla rušit semináře, které se zaměřují na maturitní předměty podle zájmu studentů. Oblíbeny jsou i semináře pro ty, kteří už vědí, na který vysokoškolský obor se chtějí hlásit.
Na středních i základních školách se zároveň pomalu prosazuje tandemová výuka, kdy v jedné třídě působí dva učitelé. „I spousta zábavných či naučných pořadů se moderuje ve dvou. Na studenty i děti to funguje stejně,“ popsala Právu učitelka střední školy z Prahy.