Článek
Celosvětový prodej automobilů se meziročně zvýšil o necelou pětinu takřka na 867 tisíc prodaných vozů, což je však o několik tisíc aut méně, než se prodalo v roce 2021. Vyplývá to ze zveřejněných hospodářských výsledků.
„V roce 2023 jsme dosáhli nejvyšších tržeb v historii naší společnosti,“ uvedl k výsledkům Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto zodpovědný za finance.
Ačkoli se automobilka spoléhá na rozmanitou nabídku vozů se spalovacími motory i elektromobilů, ve výhledech je opatrná.
Škoda Auto loni téměř ztrojnásobila provozní zisk
„Jsme si vědomi, že úspěch je jen momentální, protože konkurence neustále roste a globální trhy i spotřebitelská důvěra zůstávají rozkolísané,“ upozornil předseda představenstva Škoda Auto. Klaus Zellmer.
V tomto roce chce Škoda přidat do nabídky plně elektrické kompaktní SUV Elroq a také poodhalila podobu dalšího elektrického vozu Epiq.
Městský crossover bude oficiálně představen v roce 2025 s cenou kolem 25 000 eur, tedy při dnešních kurzech zhruba 630 tisíc korun. Pak by měly následovat další modely elektrické řady, na které automobilka hodně sází.
„V roce 2023 jsme dosáhli skvělých prodejních čísel s modelem Enyaq, který obsadil čtvrtou příčku mezi všemi plně elektrickými vozidly v celé Evropě,“ uvedl člen představenstva za prodej Martin Jahn.
„V Německu, na našem největším trhu, skončil dokonce třetí a v České republice i na Slovensku byl vůbec nejprodávanějším elektromobilem,“ dodal.
V minulých letech zaznamenala firma velké výpadky prodeje a výroby hlavně v Číně a Rusku. Tyto trhy se snaží nahradit expandováním do Indie, Vietnamu či Kazachstánu.
„Nedávným vstupem na důležitý rostoucí trh Vietnamu posilujeme naši pozici v tomto regionu. Po navázání strategické spolupráce s partnerem v Kazachstánu jsme navíc připraveni letos znovu vstoupit i na tento slibně se rozvíjející trh,“ potvrdil Jahn.
Hospodářské výsledky Škoda Auto | |||
---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |
tržby (mld.Kč) | 422,6 | 444 | 667 |
provoz. zisk (mld.Kč) | 26,2 | 17,6 | 45,3 |
výroba (tis. vozů) | 802 | 765 | 888 |
prodej (tis. vozů) | 878 | 731 | 867 |
Podle Zellmera jsou velkou komplikací pro další vývoj vyšší náklady, geopolitická nestabilita a nestálé ceny komodit. „Budoucnost je stále víc elektrická,“ zmínil Zellmer, ačkoli připustil, že reakce zákazníků na elektromobilitu není tak optimistická, jak se čekalo. „I tak chceme do rozvoje elektromobility investovat 5,6 miliardy euro (přes 140 miliard korun) a nabízíme různé kombinace, tedy nejen čisté elektrovozy, ale i různé hybridy a kombinace spalovacích a elektrických pohonů,“ dodal Zellmer.