Článek
Byť o zákazu vjezdu informovaly dopravní značky, někteří motoristé toho nedbali a pokračovali v jízdě. Když ale dojeli k nákladnímu autu s betonovými zábranami a jeřábu, jenž je sundával z korby, nezbylo jim než zacouvat zpátky.
Značně rozrušený opukový masiv se drolí průběžně, hlavně po zimě, kdy jej narušuje zmrzlá voda zateklá do četných puklin, shodují se místní. Tak velký sesuv, jako tento poslední, nikdo z nich ovšem nepamatuje. Skála se uvolnila následkem přívalových dešťů. Řítila se až z 12 metrů.
"Padlo toho dost, bylo toho na 25 aut," řekla ČTK štěchovická starostka Miloslava Vlková (ČSSD). Jeden z větších bloků měl podle odhadu kolem 15 až 20 tun. Událost se naštěstí obešla bez zranění, protože silnice byla v tu chvíli prázdná. Přitom jindy v tuto dobu bývá plná.
Nebezpečné místo zatím ochrání šest betonových panelů seřazených vedle sebe podél silnice. Mají metr na výšku a 3,5 metry na délku. "V případě pádu betonová zábrana zabrání, aby kameny dopadly do jízdního pruhu," vysvětlil jeden z těch, kteří asistovali při umístění. "Kamení neletí obloukem, sesouvá se po podloží," ujistil, že budou skutečně ku prospěchu věci.
Geologové řeknou, jak dál
Skála sice patří Lesům ČR, ovšem nápravu stavu sjednává ten, jehož majetek je ohrožen. V tomto případě hrozí nebezpečí silnici, která patří Středočeskému kraji. Proto úpravy zaštiťuje středočeský krajský úřad, informoval jeho mluvčí Martin Kupka.
Lokalitu už prozkoumali geologové. Výsledky šetření, které budou k dispozici do několika dnů, rozhodnou o konečných opatřeních. Mluví se např. o mechanickém odstranění narušených částí, injektáži větších kusů a přetažení masivu pletivem a ochranných plůtcích na úpatí. Opatření si vyžádá investici v řádech miliónů.
"Naše možnosti jsou pramalé. Můžu přes poslance Středočeského kraje iniciovat, aby zahájili urychlené jednání s ministerstvem dopravy, aby uvolnilo peníze nejen na tuto část, ale pro celý úsek," přiblížila Právu svoji úlohu štěchovická starostka.