Článek
Dělníci v těchto dnech musí poblíž Rudné místy rozšiřovat krajnici, aby mohli osadit nové stěny, které budou o dva metry vyšší než ty původní.
Jízdní pruhy jsou kvůli tomu zúžené a jezdí se nejvýše osmdesátikilometrovou rychlostí. Práce by v tomto úseku měla být hotová do konce dubna.
„Po dokončení protihlukové stěny u Rudné se práce přesunou na protilehlou stranu přes dálnici ve směru na Plzeň, kde vyměníme také protihlukovou stěnu u Drahelčic,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.
„Stavební operaci bychom v tomto případě rádi dokončili ještě před začátkem letních prázdnin,“ doplnil Veselý.
Nové protihlukové stěny, jejichž instalace vyjde na 57 milionů korun bez DPH, budou podle správce dálnice více zohledňovat aktuální zatížení této oblasti hlukem z provozu.
Podle posledního sčítání dopravy projede těmito místy denně kolem 53 tisíc aut, z toho je skoro třetina nákladních vozidel a kamionů.
Rozšíření dálnice, kritika obcí
Taková frekvence dopravy a velmi časté kolony přiměly Ředitelství silnic a dálnic k úvahám o rozšíření dálnice D5 mezi Berounem a Prahou na šest pruhů. Práce by měly začít do pěti let.
„Cílem je zabránit kolonám, při kterých řidiči hledají alternativní trasy a jedou po silnicích nižších tříd, obcemi, městy, kolem škol,“ uvedl podle ČTK generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Dálnice D5 mezi Prahou a Berounem patří mezi nejvytíženější úseky dálniční sítě v ČR.
Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždí, proto potřebujeme dálniční síť s vyšší kapacitou
Mátl kritizoval postoj některých obcí, které se podle něj staví proti rozšíření dálnice. „Ten nesouhlas obcí vidím jako velmi krátkozraký. Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždí, proto potřebujeme dálniční síť s vyšší kapacitou,“ uvedl Mátl.
Poukázal na to, že dálnice na příjezdu do Prahy na Pražském okruhu jsou nedostačující a denně se na nich tvoří kolony.
Obce se ovšem bojí negativních dopadů na život v nich. „Nejsme ani tak proti rozšíření dálnice, ale nelíbí se nám jednak nedostatečná komunikace s obcemi, ale hlavně jsme se postavili proti stanovisku v dokumentaci, že to nebude mít vliv na okolí. Dopad tam rozhodně bude a my chceme, aby byl minimalizován,“ řekl Novinkám starosta Loděnice Jiří Štulc.
„Uvědomujeme si, že rozvoj sítě musí být, ale už v dokumentaci musí být jasně dané, jak omezit hluk, jak řešit odvod odpadních vod. Chceme s nimi dál jednat o možných kompenzacích a opatřeních,“ doplnil starosta Štulc.