Článek
Pracovníci najaté firmy odebrali několik vzorků, aby ověřili kvalitu nového povrchu. Speciální stroj s diamantovou korunkou vyřízl do silnice díru a dělníci vytáhli vzorek. Je to válec o průměru deset centimetrů dlouhý přibližně patnáct až dvacet centimetrů.
„Tyto kusy převezeme do laboratoře, kde se provádí kalibrované měření,“ popsal na prověřovaném místě jednatel firmy Viakontrol Petr Neuvirt a v ruce držel asi dvoukilogramový váleček asfaltu promíchaného s kamínky.
„Je na něm patrná původní vrstva, vyrovnávací vrstva a vrchní asfalt. My měříme jednotlivé tloušťky vrstev, míru zhutnění a děláme i rozbor použité směsi, aby se prověřilo, zda obsahuje všechny komponenty, jaké obsahovat má,“ vysvětloval Neuvirt.
Dělníci opravují část zvlněné dálnice u Ostravy, řidiči musí být obezřetní
Laboratoř také prověří, zda jsou vrstvy správně spojené a zda je použité správné kamenivo s odpovídající zrnitostí. Výsledek by měl být do čtyřiadvaceti hodin.
„Na zhotovitele je poslední dobou velký tlak, takže už se moc nestává, že by položili třeba jen tři centimetry asfaltu místo pěti, ale spíš je častější nedodržení technologického postupu a malé zhutnění materiálu,“ zmínil často odhalovanou chybu.
Po odebrání vzorku dělníci díru zasypali štěrkem a ucpali asfaltem.
„Řez je čistý, hladký, a když se dobře utěsní, nemělo by hrozit narušení. Samozřejmě taková plomba nemá takovou životnost jako celá vrstva, takže není úplně žádoucí, aby se braly vzorky na každých pár metrech, tady odebereme tři nebo čtyři,“ dodal Neuvirt.
Opravený úsek má zhruba tři kilometry. „Silnice byla v hrozném stavu, položili jsme tu vyrovnávací vrstvu a novou vrstvu asfaltu,“ uvedl mluvčí stavební firmy Skanska Ondřej Šuch.
„Kontroly vítáme, i když si děláme kontroly vlastní v průběhu výstavby, tak vždycky je dobré ověřit to třetí stranou. Kvalitní práce znamená menší pravděpodobnost záručních závad a tím pádem méně nákladů na jejich odstranění,“ dodal mluvčí Šuch.
Obdobně jako tento před pár dny dokončený úsek bude krajská správa silnic prověřovat i další stavby. Reaguje tak právě na kritiku ze strany řidičů, kteří se běžně setkávají s opravami oprav a do kola se opakujícími uzavírkami silnic.
„Kontroly se dělaly i v minulosti, ale nyní budou intenzivnější. Cílem je to, aby nově rekonstruované úseky déle vydržely v odpovídající kvalitě,“ uvedla mluvčí Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Petra Kučerová.
Vozovky se budou prověřovat bezprostředně po dokončení opravy, aby zhotovitel mohl provádět nápravu v rámci reklamace.
„Už jsme takto provedli kontrolu silnice u Mnichovic, kde se ukázalo vše v pořádku, na jiném úseku se už v rámci reklamace řeší oprava,“ dodala bez upřesnění místa Kučerová.
Středočeský kraj je nejrozlehlejší v republice a zdejší správa má na starosti přes 8500 kilometrů silnic. Jen za letošní rok podle Kučerové investoval do oprav skoro jednu miliardu korun.