Hlavní obsah

Senioři bijí na poplach. Bojí se, že je novela připraví o slevové letáky

Čeští senioři se obávají o budoucnost tištěných letáků, z nichž čerpají informace o nabídkách obchodů a slevových akcích. Podle Rady seniorů ČR je o ně může připravit aktuálně projednávaná novela zákona o obalech, která má zavést recyklační poplatek, jenž dopadne i na výrobce a distributory letáků.

Foto: Profimedia.cz

Senioři se bojí o letáky (ilustrační foto)

Článek

„Ministerstvo životního prostředí (MŽP) se netají snahou tištěné letáky výrazně omezit. S tím ale nemůžeme souhlasit,“ sdělila předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová.

Rada seniorů si v červenci nechala agenturou Nielsen zpracovat průzkum ohledně využívání tištěných letáků, z nějž vyplynulo, že takřka devět z deseti českých seniorů alespoň občas nakupuje podle letáků a každý třetí senior využívá informace v nich k častým nákupům.

„Zhruba tři ze čtyř seniorů nad šedesát let preferují tištěné letáky před elektronickou nabídkou. A pro sedmdesát čtyři procent seniorů starších sedmdesáti let je důležité zachování tištěných letáků jako informačního zdroje,“ přiblížila výsledky výzkumu Desatová.

Papír je drahý. Řetězce omezují letáky

Domácí

Ve věkové skupině nad 70 let preferuje tištěné letáky před těmi elektronickými 84 procent oslovených seniorů.

Obávají se „další těžké rány“

Podle Desatové nemá polovina seniorských domácností v Česku přístup k počítači, chytrému mobilu ani internetu. „Kroky ministerstva vnímáme jako omezování svobodného přístupu k informacím a sociální diskriminaci seniorů,“ sdělila.

Návrh ministerstva životního prostředí na dodatečné zdanění tištěných letáků ve formě recyklačního poplatku podle Rady seniorů způsobí jejich úbytek nebo zvýšení spotřebitelských cen.

„Po letech vysoké inflace a všeobecné drahoty by to pro seniory byla další těžká rána. Mnozí z nich stále obracejí každou korunu a tištěné letáky jsou často jejich jediným zdrojem informací o slevách a výhodných nákupech,“ vysvětlila Desatová.

Letáky využívá i 88letý František Frgál ze Zlína. „Než jdu do obchodu, projdu si je, abych věděl, kde, co a kolik stojí. Je rozdíl, když v jednom obchodě stojí něco pět a v jiném ta samá věc deset korun. Takže jsou letáky dobrou pomůckou, podle které se snažím orientovat. Na druhou stranu chodím nakupovat jen to, co potřebuji a na co mám, snažím se nepodlehnout slevovým akcím, které jsou mnohdy jenom pastí pro zákazníky,“ řekl Novinkám a Právu.

Červencového průzkumu agentury Nielsen se účastnilo přes 1000 seniorů. Nejvíce seniory v letácích zajímají informace o slevách a akčních nabídkách - tuto možnost zvolilo 92 procent dotázaných.

Po uši v odpadcích. V pražském obchodním centru zkoumali, co lidé vyhazují do košů

Domácí

Proti novele zákona o obalech, a především návrhu nového systému zálohování a plánovanému zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky, vystoupili již dříve kromě Rady seniorů ČR i zástupci obchodníků, živnostníků, polygrafů, distributorů či osob se zdravotním postižením.

Ti již v červnu ministru životního prostředí Petru Hladíkovi (KDU-ČSL) napsali otevřený dopis, v němž se zásadně vymezují vůči krokům ministerstva.

„Novela obalového zákona násilně definuje reklamní letáky jako obaly, což je legislativní nesmysl. Letáky, případně jiné tiskoviny, nikdy nebyly a nejsou obalem a nijak nesouvisí se zálohováním PET lahví či plechovek. Jejich zařazení do obalového zákona tedy nedává absolutně žádný smysl. Recyklační poplatek za tištěné letáky se promítne do zdražení cen produktů a služeb a v konečném důsledku ho zaplatí spotřebitelé. Tedy každý z nás,“ sdělil Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční, která je největším distributorem tištěných letáků v České republice.

Dvacet tisíc tun odpadu ročně

Ministerstvo životního prostředí ovšem poukazuje na to, že letáky zatěžují obecní systémy nakládání s odpady a podílejí se na znečištění.

„Je proto nutné tuto situaci napravit. Produkce letáků je v Česku stabilně okolo čtyř miliard kusů ročně, tedy zhruba dvacet tisíc tun ročně, které končí v lepším případě v tříděném sběru, kde se obce o ně musí postarat a zajistit správné nakládání s těmito odpady. Jejich výrobci na tyto procesy vůbec nepřispívají, řeší to pouze obce, které dlouhodobě požadují, aby výrobci letáků přispívali do systému odpadového hospodářství,“ vysvětlila mluvčí MŽP Veronika Krejčí.

Připravovaná novela zákona o obalech bude účinná nejdříve v roce 2025. Do té doby mají podle ministra Hladíka producenti letáků dostatek času na řešení komunikace směrem k seniorům, kteří nevyužívají online prostředí ve svém počítači nebo telefonu.

„Nejdůležitější je ale prevence, papírové letáky by se měly omezovat a minimalizovat. Ministerstvo životního prostředí usiluje o celkové snižování množství odpadů,“ podotkla Krejčí.

K novele dodala, že nijak nezakazuje výrobu letáků nebo neomezuje jejich distribuci směrem k seniorům. „Ani se nejedná o jejich zdanění, jen zohledňuje negativní externality, které letáky přinášejí ve vztahu k navyšování množství odpadů a nutnosti se o tyto odpady postarat, což v současnosti neřeší výrobci, ale pouze obce. Zavedení ‚recyklačního‘ poplatku pro výrobce je tedy logickým krokem, aby tito černí pasažéři nebyli neprávem zvýhodnění,“ uvedla.

Čipy zjistí, kdo třídí špatně. V Hanušovicích spustili popelnicovou revoluci

Domácí

Výběr článků

Načítám