Článek
Předloha také zvyšuje až na výjimky věk pro řízení silných motocyklů na 24 let. Zamezí rovněž tomu, aby občané v Evropské unii měli více řidičských průkazů.
Provozovatel automobilu by podle sněmovní verze novely musel zajistit, aby jeho řidič dodržoval předpisy. Jinak spáchá správní delikt, za který by hrozila až desetitisícová pokuta, byť bez bodového postihu. Postih bude vždy nižší, než který by hrozil za spáchaný přestupek, přesvědčoval senátory ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Úprava by se vztahovala na přestupky zachycené automatickým radarem a na nedovolené zastavení.
Provozovatel ale podle zpravodaje tisku Karla Korytáře (ČSSD) nemůže zajistit, aby řidič dodržel předpisy. „Nelze po něm požadovat, aby nesl odpovědnost za protiprávní jednání jiných osob,“ uvedl. Úřady se úpravou nebudou muset snažit zjistit skutečného pachatele, ustanovení by bylo navíc možné obcházet, dodal.
Je to pokuta za neudání sebe nebo osoby blízké.
Dobeš s odvoláním na objektivní odpovědnost zdůrazňoval, že nejde o kolizi s Ústavou. Odpovědnost za následek, nikoli za zavinění, je běžná, řekl. Ministr poukazoval také na to, že úřady jsou řešením přestupků zavaleny a že s výmluvou na osobu blízkou unikne trestu 60 až 70 procent lidí.
Ostře kriticky vystoupil proti úpravě senátor Jiří Pospíšil (ODS), označil ji za mimoprávní zvrhlost. Strážníci by podle něho měli řešit přestupky na místě, a ne sedět za monitory. Úřady by navíc mohly postihnout provozovatele, aniž by bylo zřejmé, že se přestupek vůbec stal. „Jde o získání peněz pro obecní pokladnu,“ podotkl senátor. Nikdo podle něho nesmí být postižen za to, že využije svého práva nevypovídat proti sobě nebo osobě blízké.
Petr Vícha (ČSSD) upozornil na to, že úpravu by využíval každý: nedostal by trestné body a zaplatil nižší pokutu. „Je to pokuta za neudání sebe nebo osoby blízké,“ přidal se jeho stranický kolega Vladimír Dryml.
Senát byl jednotný
Naopak podle Jiřího Dienstbiera (ČSSD) by bylo stanovení objektivní odpovědnosti správné. Nikdo by podle něho nebyl zbaven práva odepřít výpověď.
Pro vypuštění odpovědnosti provozovatele hlasovalo 52 senátorů, proti byli dva a sedm členů horní komory se hlasování zdrželo. V závěrečném rozhodování se pro vrácení předlohy do Sněmovny vyslovilo všech 60 hlasujících senátorů. Sněmovna zřejmě verdikt horní komory zvrátí.
Policie chce mít při pohotovosti přednost před chodci
Do novely by se naopak měla podle návrhu Senátu dostat práva přednosti v jízdě na přechodech pro chodce pro vozidla záchranného systému, pokud jedou se zapnutým majákem. Žádala o to dopravní policie.
Z nově navrhovaného pravidla řízení silných motocyklů od 24 let novela vyjímá motoristy, kteří už mají dvouletou zkušenost s řízením slabších strojů. Tito řidiči by mohli řídit silný stroj od 20 let. Změna by se měla týkat motocyklů s výkonem nad 35 kilowattů. U motocyklů do 35 kilowattů bude věková hranice pro získání oprávnění 18 let.
České úřady by také mohly podle novely od příštího roku kontrolovat, jestli žadatel o řidičský průkaz už nějaký nemá, nebo zda mu řidičské oprávnění neodejmuly úřady jiného členského státu EU. Úprava má zamezit takzvané „řidičákové turistice“.