Článek
Podle analýzy NKÚ polovina nárůstu výdajů rozpočtu nesouvisela s covidem. Ministerstvo financí ale říká, že i třeba zvýšení sociálních dávek mělo za cíl pomoci ekonomice a snížit sociální tlaky. Co na to říkáte?
Ano, to je základ keynesiánství. Ale ta poučka má i druhou část – státní rozpočtová stimulace agregátní poptávky v dobách deprese a krytí jejího schodku v době konjunktury. Jenomže my jsme v době konjunktury měli vysoce zadlužené nemocnice a v krizi jsme je oddlužili. Tím chci říct, že se tu na účet covidu-19 přičítají například i výdaje, které by stát stejně udělal a měl je udělat už dříve. Ke zvýšení některých sociálních výdajů ale docházelo už na začátku roku 2020, ještě před vypuknutím pandemie.
Za rekordní schodek může covid jen z půlky. NKÚ spočítal, kam se poděl zbytek
Které problémy především podle vás stát dříve dlouhodobě neřešil?
Uvedu ten hlavní: nízkou výkonnost veřejného sektoru. Světové ekonomické fórum nás v mezinárodním srovnání zařadilo až na 99. místo a tím zároveň mezi nejhorší země EU. A je to právě toto ve spojitosti s byrokracií a odkládáním řešení dlouhodobých problémů, co nás teď brzdí při hledání cesty z krize.
Kde vidíte další výrazné nedostatky? Zpráva hovoří o výstavbě dálnic nebo kvalitě služeb pro občany.
Příklady, které uvádíte, jsou ty, které přeci vidí každý. V Polsku loni postavili 138 km nových dálnic, u nás 21 km. Navzdory investicím v řádu desítek miliard není stát stále schopen poskytnout občanům odpovídající úroveň svých služeb. Portál občana přes vysoké investované náklady využilo jen půl procenta plnoletých občanů. V zemi, kde mobilní služby bank využívá téměř každý. Ta srovnání hovoří za vše.
Vojtěch: Respirátorů za 777 korun se koupilo jen devět tisíc, korupce nebyla
Výčet nedostatků je dlouhý. Našlo by se i něco pozitivního, co stát zlepšil, třeba i v reakci na dřívější zjištění NKÚ?
Určitě. Ocenili jsme například Lesy České republiky, že na základě našich zjištění přepracovaly model hospodaření a obchodování s dřívím, posílily vlastní výrobní kapacity a zavedly řadu opatření. Opakovaně kontrolujeme účetnictví ministerstev a dalších státních institucí, díky těmto kontrolám se podařilo řadu věcí napravit.
A pak jsou tu samozřejmě dlouhodobé změny, které budou vyžadovat nějaký čas, aby se projevily. Například se i díky našemu tlaku podařilo, že průtahy ve stavebním řízení a přípravě staveb dálnic se opakovaně řešily na vládní úrovni. V novele liniového zákona se uplatnil i tzv. polský model, aby se stavby zrychlily. Na jednání výboru pro obranu ve Sněmovně se krátce po zveřejnění naší kontroly řešila otázka armádních zakázek.