Článek
„Před nabídkou Českých drah, nasazujících vozy vybavené nakládací plošinou, prostorem pro vozíčkáře i prostorným WC, byla ministerstvem dopravy a některými kraji dána v nových desetiletých smlouvách přednost těm dopravcům, kteří nabízejí levnější služby. Za málo peněz je ovšem málo muziky,“ napsal Právu Miroslav Zikmund z Prahy.
Jak upozornil, například na trasách z Prahy do Rakovníka, z Kolína do Šluknova či z Brna do Bohumína se už vozíčkář nesveze. Totéž platí pro rychlíky Arrivy na lince z Prahy do Tanvaldu. Přitom osobní vlaky ČD zde přepravu vozíčkářů umožňují. Že na tom nejsou soukromí dopravci s přepravou vozíčkářů nijak slavně, upozorňuje i ombudsmanka Anna Šabatová.
Jak v Právu 19. prosince uvedla, pouze Leo Express umožňuje ve všech svých dálkových spojích přepravu lidí používajících elektrický invalidní vozík.
Snaha vylepšit neslavnou situaci
Arriva to sice na objednávku zajistí, ale vozíčkář pak musí jízdu vlakem trávit v prostoru u záchodku. A RegioJet není schopen vozíčkáře na elektrickém vozítku o větší šířce přepravit vůbec.
Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj v pátek Právu řekl, že situace není tak žalostná.
„Informace paní ombudsmanky odpovídají stavu z loňského února. V současné době je ale už 45 procent vlakových spojů RegioJetu přístupných pro vozíčkáře na všech typech vozíčků, včetně elektrických,“ uvedl Aleš Ondrůj.
Vláda se chlubí slevami na jízdném, tisíce invalidů ale mají smůlu
Jak mluvčí ujistil, všechny vlakové soupravy tohoto dopravce jsou vybaveny nástupním můstkem pro vozíčkáře. RegioJet má také dohodu s Českými drahami o zapůjčování mobilních nástupních plošin ve stanicích, kde kvůli výšce peronu není možné použít nástupní můstek z vlaku.
Faktem ale je, že ve více než polovině vlaků RegioJetu vozíčkář s elektrickým vozíkem cestovat ještě nemůže.
Arriva převzala od 15. prosince od Českých drah provoz na čtyřech rychlíkových tratích a nově provozuje i řadu osobních vlaků v krajích Libereckém a Zlínském. Problém s přepravou vozíčkářů má zejména na Zlínsku, kde je jen polovina jejích vlaků nízkopodlažních. Jak Právu řekl mluvčí Arrivy Martin Farář, napravit by se to mělo nasazením nových souprav na přelomu letošního a příštího roku.
Nedostupný peron
Nejvstřícnější jsou vůči vozíčkářům České dráhy, které v nynějším jízdním řádu denně vypravují v průměru 4845 bezbariérových vlakových spojů, zhruba třikrát více než před deseti lety. „V nákupu moderních vozů a rozšiřování bezbariérových spojů budeme pokračovat. Lidem na vozíčku tak nabídneme velmi komfortní podmínky a větší možnosti cestování,“ ujišťuje šéf ČD Václav Nebeský.
Rychlejší vozíky pro invalidy budou bez registrace, schválila Sněmovna
Nejde ale jen o vlaky, ale také o to, aby se vozíčkář bez pomoci jiných na nástupiště vůbec dostal. Bezbariérový přístup má totiž jen 54 procent z více než 2800 nádraží a zastávek, které v ČR jsou.
Vlaková nádraží spadají pod Správu železnic (dříve SŽDC), která se o ně stará od roku 2016, kdy je převzala od Českých drah. Loni Správa železnic vynaložila na rekonstrukce a opravy nádraží 1,5 miliardy korun a letos na to plánuje vydat 1,7 miliardy. Do roku 2025 by se měl podíl bezbariérových nástupišť v ČR zvýšit alespoň na 72 procent.