Článek
„Naše zkušenost se sdílenými koloběžkami bohužel zatím není příliš dobrá. V historickém centru uživatelé často jezdí po chodnících, bezohlednou jízdou ohrožují chodce a také často nevhodným parkováním blokují chodník či jízdní pruh,“ uvedl pro Novinky předseda Výboru pro IT a Smart City pražského zastupitelstva Jaromír Beránek (Piráti).
Pojištění jen v online režimu, komunikace francouzsky
Nejenomže elektrokoloběžky komplikují lidem život v každodenním fungování –překáží na chodníku nevidomým, vozíčkářům nebo třeba rodičům s kočárky –, ale také způsobují nezanedbatelné škody.
Podle informací, které máme, byla jednotka Lime v době nehody offline, proto vám s politováním musíme oznámit, že vaši ztrátu nenahradíme.
Jeden z poškozených Novinky upozornil na zarážející skutečnost, že společnost Lime je pojištěná pouze na škodu způsobenou v režimu online, tedy pouze pokud je elektrokoloběžka zapnutá.
Elektrokoloběžka mu poškodila auto, když byla nesprávně zaparkovaná - měla zaklapnutý stojánek - a spadla mu na auto. Nebo ji na auto někdo odhodil.
Škoda byla vyčíslená na přibližně 20 tisíc korun. Když se pak snažil zkontaktovat společnost Lime kvůli případné pojistce, nejprve s ním firma komunikovala ve francouzštině, aby ho následně odkázala na pojišťovnu Allianz se sídlem v Nizozemsku.
„Podle informací, které máme, byla jednotka Lime v době nehody offline, proto vám s politováním musíme oznámit, že vaši ztrátu nenahradíme,“ konstatovala pojišťovna v odpovědi, kterou mají Novinky k dispozici.
Poškozený by se tak musel bránit soudní cestou, což by možná bylo ještě nákladnější než škodu uhradit ze svého.
Požár elektrokoloběžky zničil byt v Praze, dva zranění a evakuace
Ani společnost Lime, ani společnost Uber, přes jejíž aplikaci lze koloběžku objednat a která s Limem spolupracuje, na otázky Novinek neodpověděly.
Neplní sliby, stěžuje si magistrát
Na dotaz, jak k tomu přistupuje Praha, odpověděl mluvčí magistrátu Vít Hofman, že vydala metodiku pro městské části, jak označovat parkovací místa pro koloběžky tak, aby byla sjednocená a veřejností snadno rozpoznatelná.
(Provozovatelé) nespadají do té povinně pojištěné kategorie, tohle je záležitost, kterou je také potřeba řešit. Nicméně je to třeba řešit zákonem.
Schvalování parkovacích míst je totiž zpravidla v kompetenci jednotlivých městských částí.
„(Provozovatelé) nemají pod kontrolou odkládání koloběžek svými uživateli, což je to, co vytváří nejvíce problémů. I z tohoto důvodu nejsou sdílené koloběžky na území hlavního města Prahy podporovány,“ uvedl Hofman.
„Provozovatelům se prostě nedaří zajistit své přísliby na bezproblémové fungování jejich služby a lze se jen dohadovat, zda proto, že své přísliby nemají vůli skutečně intenzivně prosazovat, nebo proto, že to opravdu nedokážou,“ doplnil.
Řešení? Rozšířit městům pravomoci
Piráti, kteří mají v hlavním městě primátora, se tudíž s novelou zákona o pozemních komunikacích obrátili na ministerstvo dopravy. Ta by měla mimo jiné rozšířit pravomoci měst v regulaci provozu elektrokoloběžek a zpřísnit postihy pro provozovatele.
Někteří provozovatelé jsou ochotni se s tím městem domluvit, ale bohužel jsou také ti, kteří ochotni nejsou. Bez toho, aby město mělo skutečnou pravomoc něco nařídit, se dál nepohneme.
„Podobně jako v případě dopravních přestupků řidičů, které se nepodaří identifikovat, by tak pokuty například za jízdu po chodníku hradil přímo provozovatel,“ uvedl Beránek.
Novela by také měla umožnit metropoli pokutovat provozovatele, pokud by jeho koloběžka neparkovala na vyznačeném parkovacím místě, jak uvedl autor návrhu zákona Jakub Michálek (Piráti) v pondělí na tiskové konferenci.
„Potřebujeme jednotné značení, aby každý turista i Pražan poznal, kam tu koloběžku má zaparkovat, aby měl to místo vyznačené na mapě a aby mu ten systém neumožňoval zaparkovat jinde,“ řekl také.
Pozor, kde a jak nabíjíte elektrické koloběžky, varují hasiči
Podle něj existuje navíc možnost nastavit maximální rychlost koloběžky, aby nepřekračovala 15, potažmo 10 kilometrů v hodině. Systém se dá také nastavit tak, aby koloběžky nemohly jezdit po chodnících, ale pouze v dedikovaných pruzích. To vše by mohla Praha (a další města) na základě novely nařídit.
„Někteří provozovatelé jsou ochotni se s tím městem domluvit, ale bohužel jsou také ti, kteří ochotni nejsou. Bez toho, aby město mělo skutečnou pravomoc něco nařídit, se dál nepohneme,“ konstatoval pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Na dotaz Novinek, jak řešit situace nedostatečného pojištění provozovatelů, naznačil Hřib možnost povinného pojištění.
„(Provozovatelé) nespadají do té povinně pojištěné kategorie, tohle je záležitost, kterou je také potřeba řešit. Nicméně je to třeba řešit zákonem,“ uvedl.