Článek
Zatímco v Praze podpořilo Schwarzenberga v prvním kole 43,20 procenta lidí (261 380 voličů) a v druhém kole 66 procent (389 250 voličů), například v Plzeňském kraji to bylo 22,84 procenta (64 670 voličů) a 45,63 procenta (121 150 voličů).
Podobný trend postihl také moravské kraje. Například v Olomouckém kraji volilo v prvním kole 53 085 voličů a v druhém kole 112 060 voličů, tedy 2,11krát více. Ve Zlínském kraji to bylo dokonce 2,13krát více.
Podle politologa Jana Kubáčka je na vině zejména vyčerpávající intenzivní kampaň, kterou vnímali především pražští voliči. „Dlouhá a únavná kampaň, která byla z obou stran postavena na silném přesvědčování voličů i zapojení médií do voleb, zafungovala kuriózně právě vůči Karlu Schwarzenbergovi. Středoví váhaví voliči, kteří si rádi staví rozhodnutí na vlastních argumentech, byli otrávení z toho, že se jim do volby mluvilo, že se stala předmětem debaty a doporučování a až určité manipulace ze strany kulturní obce a ze strany vybraných periodik,“ řekl Novinkám Kubáček.
Potenciál vyčerpal v prvním kole
Právě v Praze je podle něj největší koncentrace těchto středových váhavých voličů, kteří často na znechucení kampaní reagovali tak, že svůj hlas nedali nikomu. „V Praze je největší počet čtenářů internetových médií i tištěných periodik. Kampaň na ně začala působit kontraproduktivně,“ vysvětlil Kubáček. Všudypřítomná podpora Karla Schwarzenberga u nich prý navíc mohla vyvolat pocit, že na jejich hlasu nezáleží.
Právě v Praze je podle něj největší koncentrace těchto středových váhavých voličů, kteří často na znechucení kampaní reagovali tak, že svůj hlas nedali nikomu. „V Praze je největší počet čtenářů internetových médií i tištěných periodik. Kampaň na ně začala působit kontraproduktivně,“ vysvětlil Kubáček. Všudypřítomná podpora Karla Schwarzenberga u nich prý navíc mohla vyvolat pocit, že na jejich hlasu nezáleží.
Politolog Miroslav Mareš přidává ještě jeden výklad. Soudí, že Karel Schwarzenberg v Praze vyčerpal svůj volební potenciál už v prvním kole voleb. „Zatímco v Praze silněji zapůsobil ten schwarzenbergovský efekt posledního týdne před prvním kolem voleb, teprve před tím druhým se tento efekt přelil do krajů,“ řekl Novinkám.
Nárůst počtu voličů Karla Schwarzenberga v 1. a 2. kole prezidentských voleb v jednotlivých územních celcích | ||
---|---|---|
1. kolo | 2. kolo | |
Hlavní město Praha | 261 380 | 389 250 |
Středočeský kraj | 167 812 | 298 726 |
Jihočeský kraj | 79 403 | 148 167 |
Plzeňský kraj | 64 670 | 121 150 |
Karlovarský kraj | 25 329 | 52 840 |
Ústecký kraj | 61 036 | 126 320 |
Liberecký kraj | 50 008 | 99 007 |
Královéhradecký kraj | 67 619 | 133 919 |
Pardubický kraj | 53 985 | 109 497 |
Kraj Vysočina | 47 722 | 98 013 |
Jihomoravský kraj | 129 965 | 246 341 |
Olomoucký kraj | 53 085 | 112 060 |
Zlínský kraj | 56 055 | 119 818 |
Moravskoslezský kraj | 83 107 | 179 592 |