Článek
Zatímco v Praze podpořilo Schwarzenberga v prvním kole 43,20 procenta lidí (261 380 voličů) a v druhém kole 66 procent (389 250 voličů), například v Plzeňském kraji to bylo 22,84 procenta (64 670 voličů) a 45,63 procenta (121 150 voličů).
Podobný trend postihl také moravské kraje. Například v Olomouckém kraji volilo v prvním kole 53 085 voličů a v druhém kole 112 060 voličů, tedy 2,11krát více. Ve Zlínském kraji to bylo dokonce 2,13krát více.

Výsledky 2. kola prezidentské volby v krajích
Podle politologa Jana Kubáčka je na vině zejména vyčerpávající intenzivní kampaň, kterou vnímali především pražští voliči. „Dlouhá a únavná kampaň, která byla z obou stran postavena na silném přesvědčování voličů i zapojení médií do voleb, zafungovala kuriózně právě vůči Karlu Schwarzenbergovi. Středoví váhaví voliči, kteří si rádi staví rozhodnutí na vlastních argumentech, byli otrávení z toho, že se jim do volby mluvilo, že se stala předmětem debaty a doporučování a až určité manipulace ze strany kulturní obce a ze strany vybraných periodik,“ řekl Novinkám Kubáček.
Potenciál vyčerpal v prvním kole
Právě v Praze je podle něj největší koncentrace těchto středových váhavých voličů, kteří často na znechucení kampaní reagovali tak, že svůj hlas nedali nikomu. „V Praze je největší počet čtenářů internetových médií i tištěných periodik. Kampaň na ně začala působit kontraproduktivně,“ vysvětlil Kubáček. Všudypřítomná podpora Karla Schwarzenberga u nich prý navíc mohla vyvolat pocit, že na jejich hlasu nezáleží.
Právě v Praze je podle něj největší koncentrace těchto středových váhavých voličů, kteří často na znechucení kampaní reagovali tak, že svůj hlas nedali nikomu. „V Praze je největší počet čtenářů internetových médií i tištěných periodik. Kampaň na ně začala působit kontraproduktivně,“ vysvětlil Kubáček. Všudypřítomná podpora Karla Schwarzenberga u nich prý navíc mohla vyvolat pocit, že na jejich hlasu nezáleží.
Politolog Miroslav Mareš přidává ještě jeden výklad. Soudí, že Karel Schwarzenberg v Praze vyčerpal svůj volební potenciál už v prvním kole voleb. „Zatímco v Praze silněji zapůsobil ten schwarzenbergovský efekt posledního týdne před prvním kolem voleb, teprve před tím druhým se tento efekt přelil do krajů,“ řekl Novinkám.
Nárůst počtu voličů Karla Schwarzenberga v 1. a 2. kole prezidentských voleb v jednotlivých územních celcích | ||
---|---|---|
1. kolo | 2. kolo | |
Hlavní město Praha | 261 380 | 389 250 |
Středočeský kraj | 167 812 | 298 726 |
Jihočeský kraj | 79 403 | 148 167 |
Plzeňský kraj | 64 670 | 121 150 |
Karlovarský kraj | 25 329 | 52 840 |
Ústecký kraj | 61 036 | 126 320 |
Liberecký kraj | 50 008 | 99 007 |
Královéhradecký kraj | 67 619 | 133 919 |
Pardubický kraj | 53 985 | 109 497 |
Kraj Vysočina | 47 722 | 98 013 |
Jihomoravský kraj | 129 965 | 246 341 |
Olomoucký kraj | 53 085 | 112 060 |
Zlínský kraj | 56 055 | 119 818 |
Moravskoslezský kraj | 83 107 | 179 592 |